Doorgaan naar hoofdcontent

De twee weken op Gili Gede

De afgelopen twee weken is er hard gewerkt aan de boot. Het begon met een schoonmaakactie rond de waterlijn. Borstels in de aanslag en die groene aanslag kreeg geen kans. Tussendoor genoten we volop van deze mooie plek in de haven. Het zwembad was een lifesaver, en het restaurant smaakte prima. Maar de echte vondst kwam toen we na wat speurwerk een ander restaurantje op het kleine eilandje ontdekten. Goedkoper, lekkerder én – hou je vast – grotere porties. Een feest voor de maag, elke keer weer.

Het was fijn om hier weer te zijn, al was het voor Esmee wat minder chill. Daan en ik waren druk met de boot, maar Esmee verveelde zich een beetje. Dus zo trokken Daan en Esmee er nog een een paar dagen samen op uit – Lombok verkennen en daarna door naar Bali. Vanaf daar zal Esmee dan ook weer terug vliegen naar Nederland. Perfect geregeld, want zo kon ik rustig verder klussen. Met zuur ging ik de aanslag op de romp te lijf, en daarna was het tijd voor het grote werk: de boot in de was zetten. Vanaf het surfboard smeerde ik laag na laag, twee aan elke kant, wat neerkwam op vier dagen poetsen. Niet echt een pretje, maar man, wat was het nodig. De Challenger zag er niet toen we begonnen, maar nu blinkt ze weer als een pareltje. Zo kan ze er weer even tegenaan.


De schrik van de twee weken zat hem in een giftige waterslang die ineens om mijn been kronkelde. Ik zweer het, ik sprintte bijna over het water de steiger op! Gelukkig geen gil, ik hield het cool.  Maar daarna weer het surfboard op om verder te gaan was wel een dingetje. Het aanpakken van de problemen ging gewoon door. Met onder andere het volgende: de watermaker liet het afweten – conclusie: de druksensor is kapot. Succes met een nieuwe vinden hier, dat wordt nog wat. Het aanpakken van communicatiesysteem (NMEA 2000) van Raymarine ging beter. Zo spoorde ik de kortsluiting snel op – in een “waterdichte” kabelverbinding, hoe ironisch. Net toen ik alles had gefixt en dichtgemaakt, trok er een giga bui over. Dikke storm, boten die losrukten van de steiger en schade opliepen… chaos overal. Maar de Challenger? Die lag gewoon te shinen, onverstoorbaar. 


Het was voor de rest vrij rustig in de haven qua boten en ook qua mensen, maar de buren waren er gelukkig wel. Zo zaten we aan het einde van de middag vaak even in het zwembad te relaxen met een biertje – altijd gezellig. De grootste lol en chaos hadden we toen een lokaal jochie het zwembad versierde met een drolletje, precies terwijl we daar met z’n allen stonden. Het werd een dolle boel, maar een echte moeder sprong in actie en schepte de boel eruit. Heldin!


Daan kwam terug met verhalen van een top tijd op Lombok en Bali. De boot is in deze twee weken een stuk opgeknapt, en we hebben wat onderdelen besteld – al is het nog maar de vraag waar, wanneer en óf die ooit aankomen. Maar ach, dat is van later zorg. 

Nu eerst naar een ankerplaats, daar waar niet betaald voor hoeft te worden. Wat was het heerlijk om in de haven te liggen, Helma en Oma bedankt!!, maar achter het eigen ankertje liggen is toch meer ons ding. 


Daan & Jeroen 

Hier zie je goed de aangroei

aangroei weg klaar om te poetsen

de sensor van de watermaker, een klein onderdeel een grote uitdaging. (gelukkig kunnen we nog wel water maken, zonder veiligheden)







Reacties

  1. Graag gedaan lieve Jeroen en Daan. Wij hebben daar in direct ook van genoten. Zo konden jullie de twee weken zorgeloos met ons mee genieten. 😘😘

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...