Doorgaan naar hoofdcontent

The Boat

De Boot in een Dehler 39 CWS uit 1991. Ontworpen als een racer/cruiser en hierdoor een fantastische zeiler. 

Sind 2015 is er veel veranderd aan de boot, maar de grootste aan passingen zijn de volgende: Het gigantische 30kg Mantus anker, de windvaan stuurinrichting, de watermaker en dat waar iedereen onze boot aan herkend; de vaste buiskap. 

De buiskap is zelf ontworpen en gebouwd. Ook al heeft dit erg veel tijd gekost, het is de beste upgrade aan de boot. Het comfort op zee, dus de droge en beschutte plek heeft er voor gezorgd dat we bijna nooit een zeilpak hebben aangehad. Daarnaast is het  dak van de buiskap de plek voor de zonnepanelen. Er ligt 500 watt op en dit zorgt er samen met de lithium accu’s voor dat we altijd voldoende stroom hebben. We koken zelfs geregeld op ons inductie plaatje. 

Voor de navigatie en veiligheid hebben we o.a. het volgende aan boord: AIS, Radar, 2x GPS, 2x Marifoon, EPIRB, Iridium go(satelliet communicatie), een vlot en een Grab-bag. We hebben geen plotter aan boord maar maken gebruik van meerdere I-pads. Voor de tochten op zee is er 1 duidelijke afspraak. Ben je alleen, is het donker of hebben we zwaar weer, dan heb je je zwemvest aan en ben je aangelijnd.


Ships Particulars  


Ships name: Challenger

Flag: The Netherlands


Length over all: 12.1 m

Length waterline: 9.60 m

Beam: 3.80 m

Draught:         1.90 m

Mast height: 18.2 m (incl. antenna’s)

Ballast:         2600 kg

Total weight: 5900 kg

Gross Tonnage: 12.0 T

Net Tonnage: 3.0 T


Ships type: Dehler 39 CWS

Year of Build: 1991

Build Nr:         490019

Builders:         Dehler Yachtbau GMBH

Colour: White


Call sign: PB3999

MMSI: 244 740 163

Port of Registry: Putten, The Netherlands


Engine:         Volvo Penta 2003T (32KW / 43 Hp)

Saildrive:         S120

Batteries:         400 Ah

Starter Battery: 100 Ah

Watertank: 200 L

Dieseltank: 120 L

Sewage tank: 30 L


Mainsail:         43 m2

Self tacking jib: 25 m2

top Genua: 56 m2

Spinnaker: 91 m2

Topp-Spinnaker 124 m2

Strom jib:         8 m2




Populaire posts van deze blog

Thuis. Echt thuis...

Na drieënhalf jaar op zee was daar ineens dat moment: de haven van Zeewolde, de kade vol mensen en het geluid van applaus en gejuich dat over het water rolde. Wat een thuiskomst! Ruim 120 man stonden ons op te wachten; familie, vrienden, buren, bekenden van vroeger en zeilvrienden van onderweg. Er was muziek, vuurwerk, tranen en vooral: heel veel warmte. We hadden het ons niet mooier kunnen wensen. Eerlijk geven we toe dat we wel iets wat overprikkeld waren.  We willen iedereen die er was, en iedereen die op afstand heeft meegeleefd, enorm bedanken. Jullie waren er niet alleen bij de aankomst, maar eigenlijk de hele reis door. Via berichtjes, reacties en goede wensen. Soms gelezen op een eilandje midden in de Stille Oceaan, soms onder de skyline van een heuse metropool, maar altijd met veel plezier, omdat het een stukje van thuis mee aan boord bracht. En nu zijn we dus weer écht thuis. Dat klinkt simpel, maar eerlijk is eerlijk: het is best even wennen. Na jaren leven met de wind, ...

Challenger komt thuis!

  Na ruim 36.000 zeemijlen, 22 landen en een volledige rondje om de wereld, zeilt  Challenger  op zaterdag 25 oktober rond 14:00 uur Zeewolde weer binnen.  Wat ooit een plan was is nu een onvergetelijke ervaring. Drie jaar lang hebben we genoten, oceanen overgestoken, stormen uitgezeten, nieuwe vrienden gemaakt, onderdelen in de vreemdste uithoeken van de wereld opgescharreld en ontdekt dat er altijd nóg een schroefje los kan zitten. En nu… varen we de laatste mijlen naar huis. ⚓️ Het voelt dubbel: blij dat we bijna zijn, maar ook een beetje melancholisch dat dit hoofdstuk van onze wereldreis bijna voorbij is. Wees welkom en kom naar de haven van Zeewolde om ons welkom te heten, een hand te geven of gewoon even te zwaaien terwijl  Challenger  haar laatste meters van de wereldreis zeilt. 🗓 zaterdag 25 oktober 🕑 Rond 14:00 uur 📍 aanloophaven Zeewolde Een extra groot dankjewel aan iedereen die deze reis mogelijk maakte: Aan de mensen die onderdelen opstuurd...

Boot weer klaar om te zeilen & een boot tour

Het zeil zat weer op de giek, de latten erin, de reeflijnen vast en zo was dit klusje ook weer gedaan. Even hijsen zat er niet in. Hier was te veel wind voor.  In de supermarkt kochten we ons verse fruit en groenten. Daarnaast nog wat kleine aanvullingen voor de borrelplak en wat brood.  Na de lunch stond de ontdekking van red island op het programma. Annelies had hier namelijk meerdere bootjes die kant op zien gaan en zo waren we best nieuwsgierig wat hier te beleven is. We besloten dit pas einde middag te doen omdat het echt veel te warm was. Zo vlogen we einde middag in onze oude dinghy naar het eiland. Hier kwamen we helaas tot de conclusie dat landen met onze dinghy niet kon. Overal rotsen en door de mangrove misschien ook wel krokodillen. Zo bleven we lekker in het bootje en deden we onze tour vanuit het bootje. Zonder inspanning van deze bijzondere natuur genieten.. eigenlijk win win dus.  Het bijzonderste waren de giga termiet hopen voor de rest leek het eiland ni...