Doorgaan naar hoofdcontent

Vertrokken

Het was moeilijk wakker worden deze ochtend. Minder als 6 uurtjes slaap, tja dat zijn we niet meer gewend. Daan en Ollie waren netjes op de afgesproken tijd aan de wal. Daar pikte Teiki ze op om te gaan shoppen voor het groeten en fruit. Echt hoe anders was de beleving op Rapa Nui wel niet geweest als we deze mensen niet hadden leren kennen.
Daan en Ollie werden met de lokale kennis langs de winkeltjes gereden. Zo konden ze overal perfect de goede kwaliteit en goedkope fruit en groenten halen.
Zo hebben we nu weer lekker verse producten aan boord: Appels. Advocado's, Peren, tomaten, limoen, uien, paprika's wortels, aardappelen, courgette en aubergine. Zo komen we de dagen wel weer door. We zijn erg blij met de kwaliteit van al de verse producten.

Terug op de boot was jeroen nog bezig met de voorbereidingen. De hoezen waren er af, de schoten lagen klaar… Maar er moest nog veel zeevast worden gezet en het bootje moest nog worden opgeruimd. Gelukkig hebben we de tijd aan ons zelf.
Kiva belde nog naar Daan en had nog een meer groente en fruit voor ons. Mooie groene bananen, advocado's, een doos met 6 flessen wijn! en nog een zak chips. De chips is een lokaal product dat gemaakt wordt door de broer van Kiva. Echt zo bizar dat we zo veel mee kregen. Heel bijzonder allemaal.

De armada kwam om 11:30 en zo werden de paspoorten gestempeld en het papierwerk geregeld voor vertrek.
Na de lunch hebben we rustig aangedaan met alle voorbereidingen. Zo waren we pas om 16:30 klaar voor vertrek, maar toen besloten we eerst nog even te gaan zwemmen.

Het is tocht altijd weer een ding om zo mooie plek en de onze nieuwe vrienden achter te moeten laten. Iets wat erg normaal is met onze manier van reizen maar nooit een leuk onderdeel wordt.
Om klokslag 17:00 was het anker eruit en waren we onderweg. Onderweg naar de volgende bizarre bestemming. Pitcairn. Een eiland dat bevolkt is door de mensen van de muiterij van de Bounty. Tegenwoordig wonen er nog maar 50 mensen. We moeten wel mazzel hebben met het weer, de baai is vrij onbeschut dus als er te veel wind of golven staan moeten we Pitcairn helaas links laten liggen.

De tocht is 1145 mijlen, dus ongeveer een week zeilen als de wind een beetje mee zit. Er zijn nog wel 2 eilanden waar we misschien kunnen stoppen. Ducie en Henderson eiland, 2 natuur reservaten waar we ook hele kalme condities voor nodig hebben om aan land te kunnen. We zijn benieuwd.

We varen nu over een hele rustige en stille oceaan. Het grootzeil staat er volledig op en onze grootste genua doet het werk. Zo varen we heel relax richting in de richting van de ondergaande zon.

De wachten zijn hetzelfde als de vorige keer.
00-04 Daan
04-08 Ollie
08-12 Jeroen

Wat gaan we morgen doen? Goede vraag we zijn in ieder geval vol geladen met muziek, podcasts, e-books, films en series. We vermaken ons wel. We hopen alleen op wind, voor nu lijkt de wind erg weinig te zijn voor de hele tocht.

Daan, Ollie & Jeroen

Reacties

  1. Goede reis weer heren. Wat zal dat afscheid nemen weer even een ding zijn. OP naar de volgende bestemming! GENIET!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik snap dat het moeilijk is om zulke lieve mensen en mooi eiland te moeten verlaten.
    Op naar de volgende.
    Hoop dat het lukt bij Pitcairn te stoppen.
    Mooi eiland, zag het laatst bij Floortje (Dessing) aan het einde van de wereld.
    Goede vaart.😘😘😘

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...