Doorgaan naar hoofdcontent

Toch nog een nachtje wachten

Voordat we naar Kaapstad varen moet er eerst nog even getankt worden. We hebben best wel veel de motor gebruikt om rond de kaap te komen. Challenger slurpten zo 100 liter naar binnen. Gelukkig valt het in verhouding met Nederland erg mee kwa kosten. Wat kost 100 liter hier? 95 euro hoppa dat zijn nog eens prijzen. Heel eerlijk durfen we niet ze zeggen hoeveel diesel nu in Nederland kost in de haven, maar toen wij vertrokken in 2022 tankten we de boot vol in Scheveningen en daar lag de liter prijs rond de 3 euro. Als er geen wind is in Nederland zullen we maar gaan roeien, want dat kunnen we echt niet meer betalen na 3 jaar op reis te zijn geweest.

Het was ongeveer 4 uurtjes varen naar de haven. Deze haven was echt speciaal voor jachtjes en je keek je ogen dus ook uit naar alle mooie bootjes. Immigratie zat op een half uurtje lopen. Toen we daar aankwamen besloten we toch eerst nog even wat te gaan eten, omdat we nog wat cash geld hadden. Lang hebben we niet gezocht, want de haven ligt midden in het waterfront waar een leuke boulevard is. Jeroen nam nog een lekker burger en dan een aantal garnalen.

Nadat ons buikje was gevuld was het dan toch echt tijd om uit te checken en afscheid te nemen van Zuid Afrika. Al snel hadden we door dat vandaag vertrekken er niet in zit. Immigratie gaf aan dat wij de papieren online naar customs moeten sturen. Die waren namelijk niet op kantoor. Het was al 17:00 en de meneer zij dat ze normaal open zijn tot 18:00, maar helaas kregen we geen antwoord en moesten we dus nog een nachtje blijven liggen.

Het voordeel is wel dat het betekend dat we nog een keer normaal een warme douche kunnen nemen. We wisten niet of we daar bij konden, want de haven had eigenlijk geen idee dat wij er nog lagen. Toen wij terug kwamen van immigratie was de havenmeesteres al naar huis. Toch besloot Daan het te proberen. Hij stapte van de boot af met de douche tas. Zetten een paar stappen en daar!!! Raaaaww!!! Een bosen zeehond die op de steiger lag te slapen. Het scheelde niet veel of die had een lekker hapje genomen van Daan ze vetjes. Gelukkig zijn die beesten echt niet gemaakt om op land te leven, want ze zijn ontzettend traag. Toen Daan verder liepen kwam die nog 5 zee honden tegen maar deze keer letten die beter op en zorgde dat ze niet bij hem konden komen. Daan heeft gelukkig niet ze leven op het spel gezet voor niks, want hij kon zo naar binnen lopen, om vervolgens onder een heerlijke douche te stappen.

Morgen zullen we direct vertrekken als we het mailtje krijgen. Weer technisch maakt het niet uit, want de eerste dagen zien er erg gunstig uit.

Jeroen & Daan

Reacties

  1. Ook wij hebben een Dehler 39 en varen vandaag vanuit Lelystad naar Stavoren. Heel wat minder avontuurlijk maar we genieten. Fijne reis verder. Ik blijf jullie volgen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...