Doorgaan naar hoofdcontent

Terug op de boot!

Vanmorgen begonnen we de dag met een heerlijk ontbijtje, vooral om die “gratis” was. Met volle magen en liepen we richting de boot. Dit was tog een betere overnachting dan onze vorige lokatie. Gelukkig hadden we ons zaakje goed op orde, we wisten precies waar we moesten zijn. Geen gedwaal of gestuntel, nee, gewoon in één rechte lijn door naar de terminal. En wat een mazzel: de boot lag al klaar, alsof hij speciaal op ons had gewacht.


Eenmaal aan boord begon het circus meteen. We werden ongeveer honderd keer aangesproken met de standaard riedel: “Wil je wat kopen? Eigen hut misschien?” Nee, bedankt, wij hadden andere plannen. We banjerden door naar de “lounge” op de eerste verdieping, waar we tot onze verbazing nog een paar vrije stoeltjes vonden. Score! Stel je er niet te veel van voor, kapotte stoelen, nogal smerig, geen verf weer op de vloer maar er hing een soort van airco, al was het meer een laf briesje dan een poolwind. Maar het meest opvallende bleef toch de parade van verkopers die werkelijk álles aan de man probeerden te brengen. Van goedkope souvenirs tot twijfelachtige snacks. En deze keer was er ook nog een kerel die kneiterhard vals stond te zingen. Serieus, het leek wel alsof hij een experiment deed: hoe lang houden mensen dit vol voordat ze betalen om hem stil te krijgen? Spoiler: wij hielden het vol.


We wisten wat ons te wachten stond: vijf uurtjes varen naar de overkant. Geen probleem, want het weer was prachtig rustig. Ideaal om een beetje weg te suffen, een film te kijken, muziek te luisteren of gewoon een rondje te lopen. Dat is trouwens best grappig aan zo’n boot. Je mag bijna overal komen en rondneuzen. Voor de meeste een avontuur, voor Jeroen vooral een déjà vu naar zijn werk. 


Na vijf uur varen kwamen we eindelijk aan. Tijd voor onze kortingskoning Daan om te schitteren. Afdingen voor een taxi? Piece of cake voor hem. Maar eerst moesten we wat eten scoren, want onze magen begonnen te protesteren. Dus hup, naar de supermarkt voor een snelle boodschap, en daarna met een, dankzij Daan, betaalbare taxi richting de boot. Het eindstation was een plaatsje vlak bij het eilandje waar de Challenger ligt. Vanaf daar werden we met een lokaal bootje naar de haven gevaren. Eindelijk weer thuis! Maar oei, toen we de boot zagen… die had duidelijk een flinke schoonmaakbeurt nodig. Vooral de romp en de waterlijn schreeuwden om een schoonmaak beurt. Daar hadden we natuurlijk geen tijd voor gehad toen we terug kwamen. In Australië durfde we niet echt het water in om alles goed schoon te maken ivm de krokodillen en de gevaarlijke prikkende kwallen. Zeker wel 30 cm groene aangroei op de gelcoat, gelukkig is de antifouling nog goed en hebben we daar weinig tot geen aangroei. Dat wordt nog wat met schoonmaken en poetsen.


We sloten de dag af met een hapje in het restaurantje aan de wal en daarna was het chillen op de boot. Want laten we eerlijk zijn: van al dat reizen word je toch een beetje gaar. Nu liggen we languit, met de zee op de achtergrond, en denken we: morgen zien we wel weer. Maar eerst: die romp. Of nou ja, misschien overmorgen.


Daan & Jeroen 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...