Doorgaan naar hoofdcontent

Schade aan boord

We waren de nacht goed doorgekomen maar in de ochtend ging het mis. Er kwam snel een gigantische bui aan en die konden we niet meer ontlopen.
We hadden op tijd ons 2e rif erin zitten en de genua weg gerold maar het ging nog veel te hard. Ruim over de 40 knopen wind, windkracht 9 en windstoten die nog veel zwaarder waren. Zeer snel bouwde de zee op. korte steile golven waar de koppen vanaf waaide. Dit was zeker de heftigste bui tot nu toe.

Na een tijd varen en voor de wind weg racen was het tijd om toch wat aan te trekken. Gek dat het toch koud word na een tijd in de regen staan. Tijdens het aantrekken van de jas gebeurde het, we werden opgepakt door een golf en mee genomen. We waren niet op tijd met sturen en we maakte een gijp.
De preventer deed heel even zijn werk maar brak daarna. Jammer dat niet de lijn brak maar het bevestigingspunt. Hierdoor was de lijn nog heel en rukte zo de 2 staal draden van onze reling doormidden en drukte het dichts bijzijnde paaltje hele maal krom en een stuk het dek in.
Door de klap van het gijpen brak de bovenste zeillat en een van de leuvers van het grootzeil en omdat de reling niet meer stond zakte ons extra zonnepaneel zo het water in.

Chaos aan boord, maar gelukkig alles behalve paniek. We bleven beide erg rustig. De stront waaide nog steeds van de dijk maar er moest toch actie komen. Aller eerste moesten we het zonnepaneel niet verliezen dus die werd terug aan boord gehesen en vast gezet met een stuk touw. Hierna konden we niks anders doen dan de storm uit surfen en dat ging lekker hard.

Toen de rust weer was terug gekeerd hebben we de hele middag geklust om alles weer in orde te maken. Er was een steun van het zonnepaneel afgebroken dus die moest weer opnieuw worden vast gezet. De reling moest tijdelijk gerepareerd worden met een stuk dynemaa en konden via de normale spanner weer op spanning zetten. Zo stond ook zonnepaneel weer stevig. De onderste draad van de reling werd vervangen door een stuk lijn en het gat in het dek werd dicht geplakt met tape. Dit kunnen we pas in Indonesië weer repareren met wat glasmatten en epoxy. Als laatste maakte we het zeil weer in orde. De gebroken zeillat kregen we er met moeite uit het maar de aanhouder wint. Deze werd vervangen door een lat die we nog als reserve aan boord hadden liggen net als een leuver voor het grootzeil.
Toen we dachten alles in weer gefixt te hebben kwamen we er achter dat de preventer ook bijna door is, deze moest dus ook opnieuw gemaakt worden. Er zat niks anders in dan inkorten en een nieuw oog splitsen.

Einde middag leek, op de kromme reling paal, wat tape op dek en het reling werk zelf of dat er niks gebeurd was. We waren vooral erg moe en baalde ervan dat dit gebeurd is, maar het is niet anders. We hebben wel heerlijk wat mijlen de goede richting in gesurft ipv tegen de wind en stroming in hakken.

We hadden beide geen zin om uitgebreid te koken en zo maakte we een heerlijk boordje hamburger! lekker met wat sla, een gebakken uitje en natuurlijk een sausje. Als groente hebben we maar een paprika gegeten, gewoon zo opgesneden.

Morgen moet vast een betere dag worden!

Daan & Jeroen

Reacties

  1. Trots op jullie beiden! Tis niet altijd lang leve de lol. Wat een avontuur 😆Mark is nu in Penang voor 2,5 week..redelijk jullie kant op. Knuffel uit Zeewolde, liefs Marion

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...