Doorgaan naar hoofdcontent

Het houd niet op…

Nadat we gisteren nogal een hectische dag hadden hoopte we vandaag op een dag zonder al te veel gedoe. kwa zeilen kregen we die zeker, we vaarde relax met een knoopje of 4 hoog aan de wind. De boot wil net niet lekker doorlopen omdat de golven nogal kort opklaar zitten en er net niet genoeg wind is om ons daar doorheen te drukken.

Gelukkig varen we en dobberen we (nog) niet. Er staat namelijk nogal en een stuk geen wind in alle voorspellingen. Daarentegen doen die voorspellingen steeds veranderen dus we zien wel wat we krijgen. Tot de kerst lijken we wind te hebben en daarna zien we wel weer.

Normaal varen we op zee vaak met onze instrumenten uit. Geen diepte meter, snelheidslog en wind instrumenten. Zo besparen we wat energie en we voelen de veranderingen van wind enz eerder dan dat we dit zien op de meters. Nu we zo weinig wind hebben is het belangrijk om het bootje zo goed mogelijk uit te trimmen. Dit is vooral goed te zien aan de snelheid door het water want het stroomt hier ook nogal. Hierdoor stonden deze ochtend de instrumenten aan.

Het log/diepte meter wat in Darwin nog vervangen was deed het perfect… totdat het systeem in alarm ging… met vele piepjes kregen we eerst de melding dat er geen Pilot beschikbaar was en daarna viel een gedeelte van in instrumenten weg. Dit lijkt op een probleem met de computer van de stuurautomaat. Wat doe je als het niet meer werk? eerst eens alles uit zetten en daarna weer aan zetten. Helaas geen resultaat.
Dit hield in dat we op zoek mochten naar de fout. Na een uurtje stoeien kwamen we tot de conclusie dat het de voeding op het STG(NMEA2000) netwerk was. Deze kwam, 3 maal raden uit de computer van de stuurautomaat. Na een nieuwe voedingskabel te hebben getrokken met een zekering en alles weer aan te sluiten doet alles het weer. Gelukkig maar, maar wat hadden we er de pest in.

Daan maakte avonds nog een lekker wok gerecht met dit keer geen rijst maar met noodles. iets wat moeilijker eten maar we vonden het allebei echt lekker! Zo zeilde we weer de nacht in.

Nu hopen dat morgen alles heel blijft, dat we wind blijven houden en dat het wat minder warm word. Die temperaturen van dik boven de 30 graden, ook 's nachts beginnen ons echt tegen te staan. Vooral omdat alle luiken dicht moeten vanwege het opspattende water.

Daan & Jeroen

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...