Gelukkig varen we en dobberen we (nog) niet. Er staat namelijk nogal en een stuk geen wind in alle voorspellingen. Daarentegen doen die voorspellingen steeds veranderen dus we zien wel wat we krijgen. Tot de kerst lijken we wind te hebben en daarna zien we wel weer.
Normaal varen we op zee vaak met onze instrumenten uit. Geen diepte meter, snelheidslog en wind instrumenten. Zo besparen we wat energie en we voelen de veranderingen van wind enz eerder dan dat we dit zien op de meters. Nu we zo weinig wind hebben is het belangrijk om het bootje zo goed mogelijk uit te trimmen. Dit is vooral goed te zien aan de snelheid door het water want het stroomt hier ook nogal. Hierdoor stonden deze ochtend de instrumenten aan.
Het log/diepte meter wat in Darwin nog vervangen was deed het perfect… totdat het systeem in alarm ging… met vele piepjes kregen we eerst de melding dat er geen Pilot beschikbaar was en daarna viel een gedeelte van in instrumenten weg. Dit lijkt op een probleem met de computer van de stuurautomaat. Wat doe je als het niet meer werk? eerst eens alles uit zetten en daarna weer aan zetten. Helaas geen resultaat.
Dit hield in dat we op zoek mochten naar de fout. Na een uurtje stoeien kwamen we tot de conclusie dat het de voeding op het STG(NMEA2000) netwerk was. Deze kwam, 3 maal raden uit de computer van de stuurautomaat. Na een nieuwe voedingskabel te hebben getrokken met een zekering en alles weer aan te sluiten doet alles het weer. Gelukkig maar, maar wat hadden we er de pest in.
Daan maakte avonds nog een lekker wok gerecht met dit keer geen rijst maar met noodles. iets wat moeilijker eten maar we vonden het allebei echt lekker! Zo zeilde we weer de nacht in.
Nu hopen dat morgen alles heel blijft, dat we wind blijven houden en dat het wat minder warm word. Die temperaturen van dik boven de 30 graden, ook 's nachts beginnen ons echt tegen te staan. Vooral omdat alle luiken dicht moeten vanwege het opspattende water.
Daan & Jeroen
Weer leuk te lezen Jeroen!
BeantwoordenVerwijderen