Doorgaan naar hoofdcontent

Gelukkig weer koffie


We hadden heerlijk geslapen want de wind was helemaal gaan liggen. Het water rond de boot was zo glad als een spiegel. Hierdoor lijkt het water nog helderder dan dat het normaal al is. Op dit soort momenten realiseren we elke keer weer hoe bijzonder het allemaal is wat we doen. 


Na de koffie en het ontbijt werd de dinghy weer in orde gemaakt. Een klusje voor Ollie en Jeroen. Zo kon Daan lekker gaan kiten. De hoes om de dinghy zat weer als gegoten, zeker na de kleine aanpassingen. Nog veel belangrijker, de dinghy zelf hield al zijn lucht binnen. Niet meer lek en dus weer klaar voor gebruik. 


Nu konden we weer op eigenkracht weer naar de lunch op de Ohana. Met een vers gemaakt brood wat elke keer weer goed in de smaak valt. 


Na de lunch was het tijd om wat andere klusjes te doen. De GPS antenne moest nog gerepareerd worden. Deze geeft een heel slecht signaal door. Gelukkig bleek dat dit een slecht contact was op de buiten antenne. Dit was gelukkig op te lossen en nu hebben we weer een goed signaal. Hierna moesten er nog wat popnagels vervangen worden op de giek. De lazybag rail was losgetrokken maar zit nu weer goed vast. 


De allerbelangrijkste reparatie van vandaag was ons mokkapotje! Deze voorziet ons elke dag van overheerlijke koffie maar hier is nu het handvat vanaf gebroken. Gelukkig was dit met behulp van een boor en 2 popnagels ook weer opgelost. Nu kunnen we dus weer koffie drinken zonder dat we eerst onze handen moeten verbranden.


De avond verliep weer als normaal. Gezellig eten op de Ohana en daarna hebben we op de boot nog wat gekeken. Morgen is er nog een poging om kreeft te vangen en daarna gaan we naar richting de andere kant van het atol. Hier zijn de kite condities beter met de voorspelde wind. 


Daan, Ollie & Jeroen 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...