Doorgaan naar hoofdcontent

Afscheid nemen & onderweg naar de society’s

De ochtend begon traag op de Challenger. Naja Jeroen was al vroeg vertrokken richting Anila om nog even gebruik te maken van het internet. Er moesten namelijk nog wat kaarten gedownload worden voor open CPN. Het kaarten programma waar ook satelliet foto's ingeladen kunnen worden. Deze zijn zeer handig voor het uitkiezen van ankerplekken en het navigeren op plekken waar geen goede zeekaarten beschikbaar zijn.

Voor de laatste lunch had Jeroen nog wel even een brood gemaakt. Gelukkig kon hij de verantwoording hiervoor afschuiven op Ollie. Die kwam net zijn bed uit toen Jeroen Pleitos ging.
De heren hadden zelfs nog een beetje wat opgeruimd en de boot klaar gemaakt voor ons vertrek. Wat is het toch fijn om 10 jaar jonger te zijn als het om drinken van alcohol gaat.

De lunch was veel te gezellig er en afscheid daarna helemaal niet leuk, maar wat waren het toch mooie weken samen met de Ohana. Rik, Eva, Jade en Lara bedankt voor alles en we zien elkaar wel weer in het koude kikkerlandje.

Zoals verwacht liep de lunch en het afscheid een beetje uit. Hierdoor hadden we veel stroom mee het atol uit. We vlogen met 12 knopen door de pass, wat een snelheid!! Gelukkig was het erg rustig met golven, dit kwam door de juiste wind richting.

Uit het atol draaide we naar Bakboord, hesen de zeilen en vlogen langs het atol in de richting van Tahiti. Wat is het toch fijn om over een vlakke zee te zeilen. 350 mijl te gaan, met weinig wind die van zuid naar noord gaat draaien. We zijn benieuwd hoe deze tocht gaat verlopen.

Daan, Ollie & Jeroen

Reacties

  1. Borstvoeding geven onder het genot van jullie verhalen. Wat wil je nog meer;-)
    Mooi leven heren! Prachtig daar en zo leuk met elkaar op te trekken. Veel plezier! X

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...