Doorgaan naar hoofdcontent

Geen verbinding

Na weer een heerlijke nacht was het tijd om ons te melden bij de autoriteiten. We zijn namelijk al een paar dagen op de Gambier Eilanden maar nog steeds niet officieel. Dat is natuurlijk niet geheel de bedoeling maar zoals we van de Fransen gewend zijn, gaat dit hier ook met de Franse slag.

Om in te checken moesten we naar het hoofdeiland van Gambier, Mangareva. Op dit eiland is ook de "hoofdstad" Rikitea. Naja in verre van wegen een stad, want het kent maar 2 hele straten. De hoofd bron van inkomsten zijn de zwarte parels. Deze worden op ontelbare drijvende parel velden gekweekt. Opletten geblazen dus, want deze liggen hier overal in het atol verspreid. Gelukkig goed te zien met daglicht want ze drijven allemaal aan kleine boeitjes.

We ankerde voor Rikitea naast de Senang. Die waren iets vroeger vertrokken en hadden al een mooi plekje gekozen. Wij hadden net mazzel want de buren van de Senang gingen weg toe wij aankwamen en zo liggen wij als eerste boot in het ankerveld. Lekker dichtbij de dinghy steiger.

De eerste stop was het postkantoor. Hier zit de geldautomaat van heel Gambier en dit is tevens de plek waar er een simkaart kan worden gekocht. Helaas blijkt de simkaart nogal duur en alles behalve goed te werken. We waren misschien net iets te duidelijk teleur gesteld, want de dame achter de balie gaf ons het wifi wachtwoord van het postkantoor. De internet snelheid is om te huilen, maar zo konden we in ieder geval wat dingen opzoeken en een whatsapp berichtje versturen. De aankomende tijd hebben we dus geen (goede) verbinding met de rest van de wereld. Dit gigantische satellietschotel waar we naast zaten is misschien ook net wat achterhaald. Elon kan hier nog wel wat geld verdienen. Voor nu doen we dus moeten we af en toe naar de kant voor internet en daar vooral niet te veel van verwachten.
Geduld is echter een schone zaak en zeker nodig op die eiland. Alles gaat hier relax en er is zeker geen haast. Het is hier zelfs zo relax dat alle gigantische afstanden in deze 2 straten tellende hoofdstad met de auto of scooter worden overbrugt. We zien hierdoor ook wat meer ronddingen bij de mensen dan op het vorige eiland Rapa Nui.

Om 14:00 ging het politie bureau open. Hier konden we inklaren. Geheel tegen onze verwachting in kwam om 14:00 een politie man aangereden en gooide het kantoor open. Het bleek dat deze jongeman ook vanuit Noord Frankrijk kwam en hier nog maar 2 maanden zat. Dat verklaarde een hoop. Na onze paspoorten te hebben bekeken en ons dossier nummer te hebben opgeschreven kregen we de melding dat hij ons niet verder kon helpen. Hij had namelijk geen internet toegang en we moesten later op de dag maar even terug komen. Zijn collega kon dan in de tussentijd ons dossier checken. Dit Dossier is voor ons ingevuld vanaf Nederland door Justin. Tijdens onze oversteek konden wij de benodigde informatie naar hem mailen en hij kon dit dan weer invullen op de site. Dat onze gescande paspoorten niet meer dat 4 pixels hadden en hierdoor geheel onleesbaar maakte schijnbaar helemaal niks uit.

Terwijl ons dossier gecheckt werd en goed gekeurd deden wij even bootschappen. De basis producten zijn best prima te betalen. Bloem, melk, pasta, boter ect. worden namelijk betaalbaar gehouden door subsidie vanuit Frankrijk. De rest is gigantische duur. Dat blijkt wel uit de prijs voor een klein potje pindakaas; 8 euro en 0.80cent per ei. Gelukkig ligt de boot nog goed vol met blik blik blik.

Morgen gaan we kijken of we internet kunnen scoren bij het supermaktje/barretje. Voor die tijd eerst maar eens ontbijten met een brood van de bakker vandaan. Om 04:00 's ochtends gaat die open en als je wat keuze wilt hebben moet je dan ook aanwezig zijn. Zeker op zondag, want dit is de enigste dag in de week dat ze croissants maken. We hebben nu al besloten dat ons dit niet gaan lukken.

Daan, Ollie & Jeroen

Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...