Doorgaan naar hoofdcontent

Natte catastrophe

Vandaag was een verschrikkelijke dag. Net na middernacht explodeerde de schoot van de genua. Wat een rot klap, gelukkig ook zo weer opgelost met een nieuwe schoot. Dit bleek erger een voorbode op de rest van de dag.
De ochtend begon wel erg mooi met de zonsopkomst maar om 0900 maakte Jeroen iedereen wakker omdat er water in de boot kwam en hij niet kon zien van waar.
Gelukkig bleek, na een tijdje zoeken, dit via de kabels van de ankerwinch de boot in te druppen. Niet lek, dus we blijven drijven maar het is wel een zooitje.
Daan is zoals gewoonlijk bij dit soort dingen altijd de gelukkige. De kabels van de ankerwinch lopen namelijk via zijn kleding kast de boot in. Dit houd in, weer een boel zoute en natte kleren en een gedeelte van zijn bed nat. Zo blijven we in ieder geval bezig en hebben we weer wat op te lossen als we rustig weer hebben of als we weer ergens stil liggen.

Het opruimen van een beetje water in de boot is normaal geen probleem. Met ruim 25 knopen over dek en geregeld over de 30 knopen wordt het een ander verhaal.
We rolde het voorzeil weg en met een goed staaltje teamwerk was het water onder het bed, in de kast en in de bilges binnen een paar uur opgedweild. Hierna was het tijd voor lunch. Tijdens het schoonmaken kwamen we de blikken erwtensoep tegen. Dit was natuurlijk het uitgekozen moment voor een makkelijke en lekkere maaltijd. Meneer Unox had zich zelf weer overtroffen, wat kan de smaak van thuis toch lekker zijn. We lieten zelfs onze gedachten even gaan en hadden het over schaatsen, boordjes rookworst, warme chocomel en natuurlijk verse erwtensoep.

Met de lunch ging de motor aan, niet omdat we geen wind hadden maar omdat we erg laag zitten met de accu's. Het leven op met 3 op de Challenger gaat goed maar we verbruiken wel meer energie. Koken kost meer energie, koffie/thee/noodles maken kost meer en natuurlijk het water verbruik kost meer energie. Dat water maken we namelijk zelf vanuit het zeewater en kost best wel wat energie.
Daan waste direct wat van zijn kleren met zoet warm water, hopelijk wordt dit ooit droog. Het regent namelijk al een paar uur en de boot is zowel van binnen als buiten nat. De zon heeft zich na de opkomst goed verstopt achter de wolken.

Om 14:30 kwam de zon echter waterig achter de wolken vandaan. Een voorteken van het weer dat ze beloofd hadden. Ruime wind richting Pitcairn voor een dag. Na een uurtje van de waterige zonnetje te hebben genoten was het zo ver. We gingen overstag en de motor ging uit en we rolde de genua weer uit. Wat een rust. We hebben eerst nog even hoog aan de wind gehangen maar zoals voorspeld draaide de wind en zo konden we met steeds ruimere wind naar Pitcairn varen. Jammer genoeg trok de wind weer aan en waren/zijn de zeeën nog heel erg stijl. Zeilen konden we het niet meer noemen, het was meer voort ploegen. De challenger maakte gigantische klappen en schepte gigantisch veel water. Zodoende hebben we de genua ingerold en varen we alleen met het dubbel gereefde grootzeil. Dit gaat erg goed en nu liggen we er een stuk rustiger in. We varen zelfs nog een knoop of 5. Dat vinden we meer als voldoende en morgen kijken we weer verder.

Daan heeft vandaag een goede maaltijd op tafel gezet. Zeker voor de geldende condities. Er werd vis gebakken, aardappels gekookt en groeten geroerbakt. Ja, we eten erg goed. Ook als de condities wat minder zijn.

Cijfers:
Bananen 0
Vissen 0
Mijlen 99
Gemiddelde snelheid 4,1
Te gaan 570
Motor uren 3h45min

Ollie's Engels Corner
We are experiencing some difficult writing conditions on the Challenger, but please don't worry all is well in our Engles Corner and a full Ollie's Engels Corner will be back in tomorrows blog.

Daan, Ollie & Jeroen

Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...