Doorgaan naar hoofdcontent

Een stille oceaan

Vandaag was niet veel anders dan gisteren. Het is kalm erg kalm. De enige golven die we zien is de deining en af een toe wat rimpels. We werden wel getrakteerd op een middag zeilen. Misschien is zeilen wat overdreven, maar we gingen vooruit over een gigantisch gladde oceaan. Alleen omdat het zo vlak was bleef het grootzeil en de Genua 1 vol staan. Zo voeren we na de lunch voor een paar uur de goede kant op. De 4 knopen wind liet ons toch nog 2 a 2.5 knoop varen. We waren onder de indruk van deze prestatie.
De boot lag zo rustig in het water dat ons magnetische schaakbord nogal overdreven was en dat er heel normaal pushups en situps gedaan konden worden.
Jammer maar helaas ging de wind voor het avondmaal uit. De oceaan werd stiller als stil en zo veranderde het oppervlakte van het water in een spiegel. Het leek wel of we in een bad met olie vaarde.

De spectaculaire zonsondergang was het hoogte punt van de dag. De lucht kleurde van blauw naar geel tot roze/paars. De oceaan reflecteerde deze kleuren fantastisch zodat de lucht en de zee vloeiend in elkaar overliepen. Wat is moedernatuur toch mooi.

Kwa eten hebben we ook weer niks te klagen gehad. Daan maakte tosti's in de middag en Ollie maakte er een shake bij. Jep weer met bananen. Het bijzondere is dat we allemaal nog gewoon naar het toilet gaan, dus jullie hoeven je geen zorgen te maken.
We hebben nog steeds geen genoeg van alle bananen. Zodoende maakte ollie nog een bananenbrood. Die is natuurlik weer veel te lekker en we vragen ons af of een van ons nog een stuk voor morgen kan bewaren.
Als avond maal hadden we pasta, genoeg voor 4 a 5 personen maar netjes soldaat gemaakt door 3.

De cijfers van vandaag:
13 banenen.
38 mijl in 24 uur. Dat geeft een gemiddelde van 1.6 knopen.
We hadden deze middag nog 1032 mijl te gaan tot Pitcairn, met mogelijke stops op Ducie en Henderson eiland. De Senang is vandaag aangekomen op Pitcairn, we zijn benieuwd naar hun ervaringen. Ze trouwens naast een andere Nederlandse boot de Ohana.

Voor deze oversteek van ruim 1000 mijl moeten we maar liefst 3 keer de klok een uur verzetten. Dat houd in dat het tijd verschil met Nederland steeds groter word. Vandaag dezen we het eerste uur en zitten we op UTC-6. Dat is dus 7 uur tijdverschil met Nederland. Op Pitcairn is dat strak 9 uur tijdsverschil.

Voor morgen hebben ze wat vind voorspeld. Het is niet veel, maar we hopen dan eindenlijk weer een stuk echt te kunnen zeilen. Voor nu dobberen we met een puntje grootzeil voor de stabiliteit de nacht in.


Ollie's Engels Corner

All is still and quiet on the pacific. Challenger gently rolls her way through the night, with a scrap of mainsail more to absorb some of the movement of the boat than push us forward. Occasionally through the day the wind stirs to something more than a whisper and we make some miles through the ever flattening sea. When it's this calm, the concept of a storm seems so far away that it's impossible to picture. A variety of strangely shaped little creatures flow past the boat; disk-like jellyfish the size of a coin, wriggly bits of algae, but no fish. The lack of movements means we can do some exercise on deck, and even get a few laps of the boat swimming for some cardio. The cardio is needed to try and work off all those bananas. Today's tally is a measly 13 between the three of us. 6 of those in a banana bread, which will disappear before the morning. Daan kindly welded some pasta to the pan for dinner, which went down a treat.

For dessert tonight we had a special treat. The sea becoming ever more glassy as the swell dies even further, reflects the sun, the clouds and the moon so clearly, like a warped mirror at the fun fair. The sunset colours surround the boat, extending below the horizon and reflecting off the oil-like sea, which lights up and falls dark with every passing wave under the hull. We are in a special place.

Daan, Ollie & Jeroen

Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...