Doorgaan naar hoofdcontent

Bij-liggend Lunchen

Morgen is Daan Jarig. 23 wordt hij! Balen dat we net midden op de oceaan zitten. Zo kan hij niet goed bellen/appen met vrienden en familie.
Misschien toch leuk als hij wat extra felicitaties krijgt.
Stuur een felicitatie naar svchallenger@myiridium.net zodat hij zich toch een beetje meer jarig voelt. (Reacties op de blog kunnen we helaas was zien als we weer goed internet hebben)

De geruchten over het open gaan van de bakkerij bleken juist te zijn. Zo vulde de boot zich gedurende de ochtend met de heerlijke geur van vers gebakken brood.
De bakker werd wel verstoord tijdens zijn werkzaamheden. Door het buiige weer type van de afgelopen dagen was het nodig om het grootzeil te reven naar het tweede rif. De oude zeilers wijsheid; als je aan reven denkt ben je al te laat. Was dit keer onjuist. Door twee gigantisch donkere wolken op de horizon voor ons was het niet meer dan een verstandige keuze. De jongens lagen nog te slapen en de wind nog maar 3 bft. Zodoende was het rif makkelijk alleen te zetten. Het centrale winch systeem is dan toch echt een uitkomst.
Toen alle lijnen waren opgeruimd en bakker weer in de bakkerij was, brak je hemel open. Het kwam met bakken uit de lucht en de wind trok aan naar een dikke 20 knopen. Challenger trok zich hier niks van aan en vaarde rustig en relax door.

Voor het eten hebben we wat nieuws geprobeerd, bijliggen… Dit is een passieve storm tactiek die er voor zorgt dat de bewegingen aan boord erg comfortabel worden. Het is heel makkelijk, je gaat overstag en doen niks met de schoten van de fok. Zo komt de fok bak te staan. Als je dan het roer hard over legt, komt de boot in een evenwicht met de kop schuin op de golven. Perfect voor de lunch, wat sporten, water maken en het voorbereiden van het avond maal. Dat vond namelijk allemaal plaats in de 2 uurtje bijliggen net na de middag.

Voor de rest van de dag is er niks bijzonders gebeurd. De lunch was vers brood en het avond maal een pasta salade met het laatste van onze zelf gevangen tonijn.

De Cijfers:
11 banenen
0 vissen
131 nautische mijlen
5.5 knopen gemiddeld
851 mijlen te gaan

Morgen hebben we hopelijk taart, Daantje wordt 23 en dat moet natuurlijk gevierd worden. Als de weergoden mee zitten hebben we zelf een paar uur of zelfs de hele dag wind mee?!?

Ollie's Engels Corner

The weather gods are still smiling on us, and again today we've been blessed with wind. But their smile has a hint of a smirk, because they refuse to give us wind from the direction we would most like. Of the 360 degrees that the wind could blow from, about 270 of those would be just fine. 270 is plenty of degrees to choose from, but alas the weather gods have selected a breeze from the NW, exactly where we want to go. Part of the deal of visiting Rapa Nui was to sail through this belt of latitude, just below the easterly trade winds and just about the summer storms, where the wind is always inconsistent and contrary. But it's a worthwhile deal.

Jeroen is back to bread baking. We hove-to for lunch, because this is a luxury cruise experience and we cannot be expected to feast with all this terrible bouncing around on the ocean. Still no sea life to speak of. Still, Challenger is moving.

Daan, Ollie & Jeroen

Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...