Doorgaan naar hoofdcontent

Rapa Nui

De dagen beginnen hier al flink langer te worden dan we gewend zijn na een jaar Caribisch gebied. Het daglicht bezint wel al vele malen later dan bij het vertrek vanuit de Panama. Hierdoor is het nu nog schemer donker om 08:00. Dit komt natuurlijk omdat we zo veel westerlijk zitten. We zitten ook veel zuidelijker en hierdoor zijn de dagen lang. Het is in Nederlands, het noordelijk halfrond winter, dan is het hier in het zuidelijk halfrond zomer.

De vagen contouren van Paaseiland werden met het daglicht steeds duidelijker. Wat we zelf verwachte weten we ook niet maar hopen natuurlijk op de grote stand beelden, de hoofden, langs de hele waterkant. Ze waren moeilijk te spotten, maar we zagen inderdaad de grote standbeelden in de verte.

Rapa Nui, Isla de Pascua, Paaseiland we zijn er. Na een nacht dobberen op zee lieten we om 10:00 het anker vallen in op de aangewezen plek van de autoriteiten. Wij hebben namelijk via de marifoon contact met hun gehad en zij stonden erop dat we op deze plek ankerde. Het is hier wel 25 meter diep, met onze 60 meter ketting liggen we op het moment goed genoeg. Mocht het gaan waaien dan moeten we misschien 20 meter lijn aan de ketting komen.

Het eiland is heel anders dan dat we tot nu toe hebben gezien. Het is een mix tussen de Azoren en de Caribische eilanden. Veel heuvels, vulkanen en groen met gras en (palm)bomen. Vanuit onze ankerplek kunnen we de bekende standbeelden zien. Ze zijn overal, zelfs onderwater hebben we ons laten vertellen. Het beeld onderwater zou vast zijn neer gelegd door de duikscholen, maar gaaf is het wel. Het is ook nog eens dichtbij de boot, dus we gaan hier zeker freediven een deze dagen.. Naast de standbeelden hebben we ook uitzicht op een surfspot. Ollie wordt helemaal gek en wil graag, heel graag surfen.

Het inklaren ging makkelijk. Het was wel wat druk. 6 mannen met tassen en vele papieren stopte aan boord. Het maakte iets indruk maar gelukkig was het snel gepiept. De verse producten zouden we niet mogen houden, maar de limoenen en de knoflook waren niet gevaarlijk genoeg. Zo waren de mannen weer verdwenen, maar niet voordat Ollie en Daan met de immigratie meneer hadden afgesproken om morgen te gaan voetballen.

Na een middag opruimen en schoonmaken op de Challenger hebben we geborreld met de Senang. Fijn om na dagelijks contact elkaar weer te zien. Morgen gaan we samen onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor alle uitstapjes op het eiland.

Nu eerst nog een borrel om te vieren dat we deze grote tocht zonder brokken zijn door gekomen. Morgen komen we met alle cijfers. De gezeilde afstand, gem snelheid enz.

Ollie's Engels Corner

Going into yesterday morning we were hoping to make the final 150 miles of the passage and make Hanga Roa by nightfall, but this didn't quite happen. Attempting to make the magical 5.6kts we needed to stay on track, we set up the gennaker and had some good practice light wind sailing. But we quickly realised we were not going to make landfall before dark we resigned to a day of playing with the drone and stalling the boat to arrive the next morning…

Which we did, and now are at anchor off the west coast of the island, watching the long swell roll underneath the boat and crash on the shore in spray-framed waves that are begging to be surfed. The boat needed some post sail care so we have spent the day cleaning and the evening drinking one or two or three or more beers with our friends on Senang. Panama to Easter Island is a success and we will be sleeping sound tonight. Challenger is not moving.

Daan, Ollie & Jeroen

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...