Doorgaan naar hoofdcontent

Glansrijk 2e

Vandaag kregen we te horen dat onze buddyboot op Paaseiland is aangekomen. Wat een super snelle overtocht hebben ze gemaakt. Stiekem hadden we hier aan boord wel verwacht dat we ze in zouden lopen. Helaas is dit niet gelukt, zou dit komen door de wind stiltes, de niet optimale condities voor de Challenger of kunnen we gewoon niet zeilen. Het zou het laatste wel zijn.
Gelukkig kunnen we wel zeggen dat we alles hebben gezeild en de motor geduldig heeft staan wachten. Die mag misschien morgen met het ankeren weer aan het werk.
Mocht alles mee zitten gaan we morgen einde van de middag of het begin van de avond ons anker laten vallen. Laten we hopen dat de wind blijft staan en vooral niet minder wordt. Gelukkig is de zee al bijna zo vlak als een spiegel. Dat komt onze snelheid te goede.

Bizar dat de mogelijkheid bestaat dat we na iets meer dan 19 dagen varen op Paaseiland kunnen zijn. Dan zijn de 2780 mijl voorbij gevlogen. De overtocht van Kaapverdië naar Saint Lucia (+/- 2170 mijl) hebben we in 19.5 dagen gedaan. Dat scheelt toch 600 Nm!! Ook al hebben we toen 2 dagen gedobberd is het verschil met deze toch aanzienlijk. We hebben dus echt hard gevaren en dan ook nog eens door de Doldrums heen. Glansrijk 2e, zonder brokken en een heerlijke tocht… daar hopen we morgen op te proosten.

De hoogte punten van vandaag. Genua 1 is weer gehesen en genua 3 zit weer netjes opgevouwen in zijn zak. Voor het donker was hebben we ons vaarplan iets aangepast. We hebben het grootzeil ook volledig gehesen. We varen zo dat beide zeilen goed vol blijven staan. Eigenlijk redden we onze koers dan net niet helemaal maar dat is een probleem voor morgen. Afkruizen is een mogelijkheid of wie weet komt de spinnaker wel tevoorschijn.
Nu varen we in ieder geval heerlijk rustig, zonder klappende zeilen. Dat betekend goed slapen en alles blijft mooi heel.

Daan en Ollie hebben weer geschaakt en FIFA gedaan. Het was dit keer een potje snel schaken. Ollie won, maar ze vonden beide dat ze nog niet geoefend genoeg waren om dit vaker te doen. Ollie won ook voor het eerst met Fifa, Vandaag was Ollie de spelkoning.

De cijfers van 12:00
Dag afstand: 142 mijl
gem snelheid: 5.9 knopen
afstand te gaan: 176 mijl

Om 22:30 is er nog 116 mijl te gaan. Benodigde snelheid om voor het donker te kunnen ankeren 5.4 knopen. Huidige gemiddelde snelheid vanaf 12:00 vanmiddag: 5.7 knopen. Het zal er om hangen. Mochten het niet lukken, dan dobberen we een nachtje in de buurt van Paaseiland en gaan we ankeren als de zon op is.

Ollie's Engels Corner

With less than 150NM to go, it looks like this will be the last night of the passage. The sea is flat, the wind is 10kts on the beam, and Challenger is gliding under full main and poled-out genoa 1. The bald boys have spent the afternoon making sail changes and playing with reefs, for which we've now been rewarded with some proper champagne sailing. In fact, the bald boys are not looking quite as bald anymore. We're looking more like fuzzy humans than hard boiled eggs. Jeroen is champion of the facial hair competition with Ollie and Daan scrapping for second place, hair by hair. But it will soon be time to shave our admirable attempts at beard growth and step back on land.

As usual, time has flown by and the last 3 weeks have melted into a blur of life at sea. But the end of this passage is not like arriving in the Caribbean, with yachts everywhere and day sails around tropical islands. Easter Island is a tiny rock in the middle of the ocean, and it's another 1000NM to the next stop. So on one hand it feels like a passage coming to an end, and on the other it feels like preparing for a pitstop. Either way, it will be good to stretch our legs, test out the surf boards, and explore a new mysterious land before the journey continues.

Daan, Ollie & Jeroen

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...