Doorgaan naar hoofdcontent

Brownies

Het is hier net wat na 10 uur 's avonds. De maan schijnt over de oceaan en er zijn wat wolken op de horizon. De wind is vandaag zoals voorspeld afgenomen en ook nog wat ruimer geworden. Het grootzeil is hierdoor weer volledig gehesen en zo glijd de Challenger met 6.5 knopen in 12 knopen wind over de rustige oceaan richting Paaseiland. De jongens liggen te slapen en Jeroen heeft net heerlijk in de kuip van een bakje koffie en een stuk brownie genoten. Wat kunnen de simpele dingen een mens toch gelukkig maken.

Deze ochtend was de bakkerij weer geopend. Jammer dat de wind andere plannen had. Rustig een brood bakken zat er niet in. Sinds vannacht hebben we allemaal buien om ons heen. Hierdoor hebben we draaiende winden en een variërende windkracht tussen de 3 en 25 knopen. Zo moeten we opeens weer actief zeilen en blijven we bezig met het trimmen van de zeilen trimmen en het sturen van de boot.
Tussendoor werd er ook nog even een brood gebakken. Dit keer wel met een nieuw recept. Het brood wordt nog steeds met een sourdough starter gemaakt, maar deze starter is nu een droge variant. Hierdoor hoeven we de starter maar na elke 5 broden weer te "voeden" en dat scheelt een boel werk. Elke dag gebruiken we en beetje van de starter om een Levain te maken, dit staat een nacht en wordt dan 's ochtends als basis voor het deeg gebruikt.
Het nieuwe recept is geslaagd want we hadden een lekker brood. Met de lunch trokken we ook een bik ragout open. Een keer wat anders en erg lekker op een vers broodje met wat mayo en mosterd.

Na de lunch werd de huis bakker afgewisseld door een engelse bakker. Zo werd er in plaats van brood een heuse brownie cake gebakken. Veel te lekker. De grote vraag is, wie kan er het langst van genieten en wie heeft zijn deel al op tijdens de eerste nachtwacht.
Nadat de bakkerij gesloten was en de afwas was gedaan. Kon de aandacht weer naar het zeilen. Afwassen moeten we doen met een losse grootzeil schoot. Zo liggen we bijna recht op en kan het water uit de wasbak wegstromen door het putje. Tijdens deze taken verliezen we toch al snel 2 a 3 knopen boot snelheid en dat is natuurlijk niet wat we willen.
De winds was gedurende de ochtend constant geworden en de bewolking om ons heen oogde vriendelijk. We haalden de laatste rif uit het grootzeil en de Challenger kwam weer in beweging. Voor het eerst op de Challenger werd de cunningham in werking gesteld. Dit kan bij ons gerealiseerd worden door de lijn van het 3e riff te gebruiken. Voor de zeilers; nu kunnen we op een effectievere manier de spanning van het voorlijk van de grootzeil regelen. Hierdoor kunnen we beter de profielvorm beïnvloeden zonder dat we bovenin het zeil het achterlijk dicht trekken.
Leuk om mee te experimenteren. Hierna hebben we nog gekeken na een betere schoot hoek voor de genua. Bij ruimere koersen is het nu niet mogelijk om hem geheel effectief te gebruiken. Een taak waar we ons alle 3 mee bezig hielden en wat nog niet is afgerond. We hebben wat ideeën. Morgen gaan we eens kijken of we een barber haul kunnen creëren of dat we de schoot geheel anders laten lopen.
Dit past allemaal geheel in het straatje van de kapitein en hier geniet hij dan ook gigantisch van. Er zijn vandaag gigantische afstanden afgelegd, en dat alleen maar door naar het voordek er weer terug te lopen.

We hebben sinds vandaag ook weer contact met onze buddyboot. Alles gaat goed met ze. Maar wij waren toch wat ongerust na meer als 48 uur niks te hebben vernomen. We hadden zelfs de broer van Jeroen ingeschakeld om te kijken of hij via whatsapp contact kon maken met de Senang. Gelukkig wekte dat en kort daarna kwamen ook bij ons alle emails te binnen. Ook de emails van de afgelopen 2 dagen. Die waren dus ergens blijven hangen. Ze hebben een stukje ruimer gevaren als dat wij hebben gedaan en zitten een stuk meer naar het westen. Ze hebben ongeveer 140 mijlen minder te gaan tot Paaseiland dan de Challenger. Wie weet kunnen we de komende dagen nog een beetje op ze inlopen.

De cijfers van 12:00 vandaag:
Dag afstand: 147 Nm
Gem. Snelheid: 6.1 Kn
Afstand tot Paaseiland: 1222

Ollie's Engels Corner

Life in the South Pacific continues aboard Challenger. A squall-filled night evolved into a day of improving conditions with a gentle sea and consistent F4 breeze on the beam. Jeroen has been scampering over the deck all day, making sure his baby is perfectly trimmed. The afternoon's entertainment involved a group effort in trying to find the best angle for the jib, using a variety of blocks and lines. Tomorrow a low friction ring will be hunted down from inside Ollie's cabin and used to get the optimum sheet angle.

The most important aspect of life at sea is still food, and today the treat was stove top brownies. Once the baked goods were prized out the Omnia oven they made a tasty afternoon snack. It will be a surprise if the remaining brownie survives the night.

Other entertainment has included Ollie being introduced to (losing at) Beverbende and Daan being introduced to (losing at) chess. No love from the fishies today. The sky is pretty. Challenger is moving.

Daan, Ollie & Jeroen

Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...