Deze ochtend was de bakkerij weer geopend. Jammer dat de wind andere plannen had. Rustig een brood bakken zat er niet in. Sinds vannacht hebben we allemaal buien om ons heen. Hierdoor hebben we draaiende winden en een variërende windkracht tussen de 3 en 25 knopen. Zo moeten we opeens weer actief zeilen en blijven we bezig met het trimmen van de zeilen trimmen en het sturen van de boot.
Tussendoor werd er ook nog even een brood gebakken. Dit keer wel met een nieuw recept. Het brood wordt nog steeds met een sourdough starter gemaakt, maar deze starter is nu een droge variant. Hierdoor hoeven we de starter maar na elke 5 broden weer te "voeden" en dat scheelt een boel werk. Elke dag gebruiken we en beetje van de starter om een Levain te maken, dit staat een nacht en wordt dan 's ochtends als basis voor het deeg gebruikt.
Het nieuwe recept is geslaagd want we hadden een lekker brood. Met de lunch trokken we ook een bik ragout open. Een keer wat anders en erg lekker op een vers broodje met wat mayo en mosterd.
Na de lunch werd de huis bakker afgewisseld door een engelse bakker. Zo werd er in plaats van brood een heuse brownie cake gebakken. Veel te lekker. De grote vraag is, wie kan er het langst van genieten en wie heeft zijn deel al op tijdens de eerste nachtwacht.
Nadat de bakkerij gesloten was en de afwas was gedaan. Kon de aandacht weer naar het zeilen. Afwassen moeten we doen met een losse grootzeil schoot. Zo liggen we bijna recht op en kan het water uit de wasbak wegstromen door het putje. Tijdens deze taken verliezen we toch al snel 2 a 3 knopen boot snelheid en dat is natuurlijk niet wat we willen.
De winds was gedurende de ochtend constant geworden en de bewolking om ons heen oogde vriendelijk. We haalden de laatste rif uit het grootzeil en de Challenger kwam weer in beweging. Voor het eerst op de Challenger werd de cunningham in werking gesteld. Dit kan bij ons gerealiseerd worden door de lijn van het 3e riff te gebruiken. Voor de zeilers; nu kunnen we op een effectievere manier de spanning van het voorlijk van de grootzeil regelen. Hierdoor kunnen we beter de profielvorm beïnvloeden zonder dat we bovenin het zeil het achterlijk dicht trekken.
Leuk om mee te experimenteren. Hierna hebben we nog gekeken na een betere schoot hoek voor de genua. Bij ruimere koersen is het nu niet mogelijk om hem geheel effectief te gebruiken. Een taak waar we ons alle 3 mee bezig hielden en wat nog niet is afgerond. We hebben wat ideeën. Morgen gaan we eens kijken of we een barber haul kunnen creëren of dat we de schoot geheel anders laten lopen.
Dit past allemaal geheel in het straatje van de kapitein en hier geniet hij dan ook gigantisch van. Er zijn vandaag gigantische afstanden afgelegd, en dat alleen maar door naar het voordek er weer terug te lopen.
We hebben sinds vandaag ook weer contact met onze buddyboot. Alles gaat goed met ze. Maar wij waren toch wat ongerust na meer als 48 uur niks te hebben vernomen. We hadden zelfs de broer van Jeroen ingeschakeld om te kijken of hij via whatsapp contact kon maken met de Senang. Gelukkig wekte dat en kort daarna kwamen ook bij ons alle emails te binnen. Ook de emails van de afgelopen 2 dagen. Die waren dus ergens blijven hangen. Ze hebben een stukje ruimer gevaren als dat wij hebben gedaan en zitten een stuk meer naar het westen. Ze hebben ongeveer 140 mijlen minder te gaan tot Paaseiland dan de Challenger. Wie weet kunnen we de komende dagen nog een beetje op ze inlopen.
De cijfers van 12:00 vandaag:
Dag afstand: 147 Nm
Gem. Snelheid: 6.1 Kn
Afstand tot Paaseiland: 1222
Ollie's Engels Corner
Life in the South Pacific continues aboard Challenger. A squall-filled night evolved into a day of improving conditions with a gentle sea and consistent F4 breeze on the beam. Jeroen has been scampering over the deck all day, making sure his baby is perfectly trimmed. The afternoon's entertainment involved a group effort in trying to find the best angle for the jib, using a variety of blocks and lines. Tomorrow a low friction ring will be hunted down from inside Ollie's cabin and used to get the optimum sheet angle.
The most important aspect of life at sea is still food, and today the treat was stove top brownies. Once the baked goods were prized out the Omnia oven they made a tasty afternoon snack. It will be a surprise if the remaining brownie survives the night.
Other entertainment has included Ollie being introduced to (losing at) Beverbende and Daan being introduced to (losing at) chess. No love from the fishies today. The sky is pretty. Challenger is moving.
Daan, Ollie & Jeroen
Reacties
Een reactie posten