Doorgaan naar hoofdcontent

Motorpech bij Plymouth – Deel 2

Voordat we omdraaiden hadden we de verstuiver al uit de motor gehaald. Daar zagen we meteen dat een stukje van de koperen bus was weggesmolten. Waarschijnlijk een klein lek dat langzaam groeide, tot het ineens besloot zich volledig te presenteren. 

Na alles weer terug gezet te hebben was het enige juiste besluit: omdraaien en naar de grote stad te varen.


In Plymouth aangekomen dus maar geankerd. Ironisch genoeg hebben we daarna nog een paar uur de motor laten draaien, want de accu’s zaten op hun tandvlees. Met nog 5% over en overal low voltage alarmen moesten we wel even stroom draaien, anders had de koelkast de strijd ook opgegeven.


Dezelfde dag nog, tussen het regelen van een ETA-visum (lang leve brexit) en het online inklaren door, zijn we naar de lokale Volvo Penta-man gegaan. Die kwam zoals verwacht met het volgende advies: 


“Tja, dat kan alleen goed opgelost worden door de kop eraf te halen en een nieuwe bus in te persen.”


Kosten? Minimaal €460. En dan moest Jeroen zelf de kop demonteren, brengen en weer monteren.


We glimlachten vriendelijk, bedankten voor het advies, en deden wat elke zeiler met te veel tijd en te weinig budget doet: het zelf proberen.


Dus op pad voor koperen ringen. Dat bleek een soort queeste door Plymouth. We werden van winkel naar winkel gestuurd, tot we terechtkwamen bij een ouderwetse schroeven- en boutenwinkel. Daar stond een eigenaar met meer laatjes dan een IKEA-catalogus. Nadat uitlegden wat we zochten, liep hij rechtstreeks naar het juiste bakje. Natuurlijk wist hij precies waar hij die ringetjes had liggen tussen de duizenden bakjes. 


Met onze buit in de tas even langs de McDonald’s: een burger voor Jeroen en een ijskoffie voor Daan. Een beetje extra energie na een nachtje doorhalen is geen overbodige luxe. Daarna nog snel boodschappen gedaan en terug naar de boot, waar we beiden na het avondeten volledig instortten. Meer dan twaalf uur slaap later waren we weer een beetje mens.


De volgende dag de zitting van de koperen bus opgeschuurd tot hij weer vlak was. Een koperen ring erop, verstuiver erin, en een paar stevige tikken met de hamer later was het… bijna dicht. Niet perfect, maar goed genoeg om terug naar Zeewolde te komen en dat telt.


Dat moest natuurlijk gevierd worden. Dus fish & chips gehaald bij de tent die zichzelf “de beste van Plymouth” noemt  en eerlijk is eerlijk, het was fantastisch. Naja vond vooral Jeroen, Daan kan niet genieten van een ongezonde vette hap. Daarna nog even een biertje bij The Ship en bij The Navy Inn. Geheel nautisch verantwoord dus.


Vandaag een rustdag. De waterlijn schoongemaakt, wat kleine klusjes gedaan, en vooral genoten van de zeilwedstrijden die zich letterlijk om ons heen afspelen. Verschillende klassen razen door de baai terwijl wij vanaf het dek toekijken met een mok koffie.


Morgen weer verder? Misschien. De motor draait, de wind is goed, maar we hebben geen haast. Woensdag moeten we Ollie ergens kunnen ontvangen. Misschien liggen we tot die tijd hier wel?


Nog 400 mijl tot IJmuiden. De motor draait, de wind lijkt ons goedgezind, en we hebben eindelijk weer stroom in de accu’s. Wat kan er nu nog misgaan? (Sssst… zeg het niet te hard.)


Daan & Jeroen 










Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

orkaan Gabrielle overleefd

We lagen in de vissershaven van Terceira, muurvast geknoopt met ontelbaar veel lijnen. De storm bouwde langzaam op en we lagen recht in het pad van de storm. Toen het oog overkwam, werd het pas echt spannend: constant 45 tot 50 knopen wind, een klotsbak van jewelste! Gelukkig niks kapot. Alleen wijzelf een beetje gesloopt. Voorbereiden bleek echt het halve werk. Voorzeil eraf, alles van dek gehaald, grootzeil extra vastgesjord… en tóch kostte het allemaal veel meer tijd dan verwacht. Slapen zat er nauwelijks in de storm begon om 03:00 en precies toen je eindelijk een beetje gewend was aan het gebulder, kwam het oog langs. Rust in de tent, bijna geen wind en een heldere hemel. Hoe bijzonder is dat. Gelukkig was dit tegen zonsopkomst, zodat we tenminste konden zien waar we zenuwachtig van werden. Na het passeren van het oog, trok de wind heel abrupt weer aan en was die het heftigst. Dit kan natuurlijk ook komen omdat we van die kant minder beschut waren.  De lokale vissers waren goud...

Klote motor! Motorpech

Helaas weer een uitdaging, we hebben motorpech. Ons plan was om vandaag tot Weymouth te komen. Helaas had onze oude Volvo  andere ideeën. Na een half uurtje draaien begon één van de verstuivers ineens flink te lekken, een blow-by, en niet zo’n beetje ook. De hele motorruimte rook naar diesel en het was meteen duidelijk: hier klopt iets niet. Onze motort is een Volvo Penta 2003T, en bij dit type zitten geen afdichtringen maar koperen bussen die in de kop zijn geperst. Die moeten er dus uit en opnieuw geplaatst worden. Niet iets wat je even doet en ook iets wat nogal in de kosten kan lopen. We zijn nu om gedraaid en varen richting Plymouth, waar we hopen het probleem tijdelijk of definitief op te lossen. Het goede nieuws? We zijn bijna thuis — nog maar een klein stukje tot Nederland. Het slechte nieuws? De motor vindt dat blijkbaar een goed moment voor aandacht. 😉 Daan & Jeroen