Doorgaan naar hoofdcontent

Tussenstop in Kaapverdië

We liggen achter ons anker in Boa Vista. Dat betekend dat we een droom kunnen afvinken. We zijn namelijk nu de hele wereld rond. Op ons navigatie systeem staat er altijd een track aan. Zo kunnen we precies zien waar we gevaren hebben. Vanochtend vaarden we over onze track van 3 jaar geleden. Wat gaaf zeg we kunnen nu echt zeggen dat de wereld niet plat is. Nu nog het grootste doel. Met ze tweeën op de Challenger door een haag van vuurwerk thuis komen in Zeewolde. We lopen nog steeds goed op schema om dit in Oktober ook af te kunnen vinken. Wel moeten we ons dan zorgen maken om Jeroen, want die gaat alle frikandellen schappen leeg kopen in de supermarkt.

Deze ankerplek hebben we expres uitgekozen. Geen golven, geen deining, helder water en het is ook nog eens ondiep. Namelijk maar 3 meter met een zandbodem. Dit is perfect want we moeten het roerlager van Harry vervangen en die kan in het water vallen. Hier kunnen we die makkelijk terug vinden.

De kluslijst:
- Grootzeil repareren
- Grootzeil val omdraaien
- Genua 3 reparen
- Wisselen Genua 1 naar 3
- Profielen checken voorstag
- Roerblad Harry schoonmaken
- Harry onderste lager vervangen
- Spinnaker val doorvoeren
- Onderwaterschip schoonmaken
- Kabel doorvoer bij de mast opnieuw tapen
- Raamrubbers invetten
- 2e rif lijn vervangen
- Stag spanning controleren
- Bed deksel/luiken repareren
- Zaling bescherming vastzetten

Zo dat is een flinke lijst en wij dachten wel weer in een dag weg te zijn. Niet dus hahah. Het meeste werk was het onderwaterschip. Die was echt ontzettend vies geworden. Er zaten heel veel barnacels die er erg lastig vanaf gingen. We zijn hier in totaal 4 uur mee bezig geweest. Dat is zwaar werk want je hebt ook nog eens altijd lucht te kort, omdat je adem moet in houden. Goede work-out na al dat stil zitten van de afgelopen weken. Het onderwaterschip is weer helemaal schoon. Dit gaat zeker een dikke knoop schelen.

3 dagen zijn we in totaal gebleven waarbij we alle klusjes hebben voltooid. Ook is Daan nog even illegaal naar de kant gegaan. Hij is naar een andere boot gezwommen. Die meneer doet hier tourtjes geven op het eiland met ze catamaran. Hij wist dus wel een lokale meneer die Daan even naar de kant kon brengen voor een kleine bijdrage. Dit was echt helemaal perfect, want nu hebben we weer allemaal verse producten aan boord en hoeven we niet uit blik te eten. Courgette, paprika, uien, eiren en knoflook alles is weer in huis. Niet te vergeten we hebben ook weer vers fruit. Appels en kiwi's dat wordt smullen onderweg.

Vrijdag begin middag vertrokken we vanaf Boa Vista richting de Azoren. Het is vanaf hier ongeveer tussen de 1300/1400 nm varen naar de Azoren. Dit is even afhankelijk naar welk eiland we gaan. Het gaat Soa Miguel of Terceira worden.

Jeroen & Daan

Reacties

  1. Gefeliciteerd mannen! Goed gedaan.
    Jullie zijn dus niet ingeklaard daar?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...