Doorgaan naar hoofdcontent

Klusjesdag

Er zijn vandaag aardig wat klusjes gedaan. We begonnen met het vastzetten van het rol reef systeem van het het voorzeil. Er zat een kapje los die om de stag heen zit. Die zit normaal gesproken vast met twee boutjes, maar die waren los gekomen. Niet veel werk, even de schroevendraaier erop en klaar is kees.

Vervolgens zijn we gaan ontbijten/lunchen. Voor Jeroen is het een lunch en voor Daan is het ontbijt. Jeroen had een broodje gebakken, maar ook die hadden we weer snel op. We moesten namelijk verder met de klusjes. Het achterschot kraakt al een paar dagen en we vermoeden dat die een beetje los zit. Om dit vast te zetten moet er een van ons de bakskist in om de sleutel op de moer te zetten en de ander draait hem vast vanuit onze hutten achterin de boot. Vooral vanaf de bakskist was het moeilijk om bij de moertjes te komen, maar natuurlijk is dat gewoon gelukt en met succes want hij kraakt niet meer. Het zat niet echt los, maar toch konden we bijna elke bout wel een beetje aandraaien.

Nu we toch bezig waren in de bakskist hebben we gelijk de verwarming slang gemaakt. Die was gescheurd en hierdoor niet efficiënt meer. Naast dat deze slang voor de verwarming is. Wordt deze slang ook gebruikt voor de ventilatie aan boord. We hebben de scheur gemaakt doormiddel van aluminium tape. Het hoeft verder ook niet heel erg sterk te zijn als het maar blijft zitten.

Gister zijn we er ook achter gekomen dat de grootzeil val (de lijn waar we het grootzeil mee heisen) heeft staan schavielen. We vroegen ons echt af hoe dat nou kan, want dat is nog nooit gebeurd en we varen al jaren zo. Met daglicht kwamen we er snel genoeg achter. Er zitten 2 leuvers helemaal boven op het zeil en die zitten met een soort band vast aan het zeil. Het bovenste stukje band was kapot gegaan, waardoor het topje van het zeil te ver naar achter is gekomen. Hierdoor is het gaan schavielen en dus moet dit opgelost worden. We maakten het doormiddel van een touwtje. Benieuwd hoe lang het blijft zitten maar wij denken dat het goed is.

Gevaren afstand: 129nm
Gemiddelde snelheid: 5,4 knopen
Afstand te gaan: 616nm

Jeroen & Daan

Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...