Vervolgens zijn we gaan ontbijten/lunchen. Voor Jeroen is het een lunch en voor Daan is het ontbijt. Jeroen had een broodje gebakken, maar ook die hadden we weer snel op. We moesten namelijk verder met de klusjes. Het achterschot kraakt al een paar dagen en we vermoeden dat die een beetje los zit. Om dit vast te zetten moet er een van ons de bakskist in om de sleutel op de moer te zetten en de ander draait hem vast vanuit onze hutten achterin de boot. Vooral vanaf de bakskist was het moeilijk om bij de moertjes te komen, maar natuurlijk is dat gewoon gelukt en met succes want hij kraakt niet meer. Het zat niet echt los, maar toch konden we bijna elke bout wel een beetje aandraaien.
Nu we toch bezig waren in de bakskist hebben we gelijk de verwarming slang gemaakt. Die was gescheurd en hierdoor niet efficiënt meer. Naast dat deze slang voor de verwarming is. Wordt deze slang ook gebruikt voor de ventilatie aan boord. We hebben de scheur gemaakt doormiddel van aluminium tape. Het hoeft verder ook niet heel erg sterk te zijn als het maar blijft zitten.
Gister zijn we er ook achter gekomen dat de grootzeil val (de lijn waar we het grootzeil mee heisen) heeft staan schavielen. We vroegen ons echt af hoe dat nou kan, want dat is nog nooit gebeurd en we varen al jaren zo. Met daglicht kwamen we er snel genoeg achter. Er zitten 2 leuvers helemaal boven op het zeil en die zitten met een soort band vast aan het zeil. Het bovenste stukje band was kapot gegaan, waardoor het topje van het zeil te ver naar achter is gekomen. Hierdoor is het gaan schavielen en dus moet dit opgelost worden. We maakten het doormiddel van een touwtje. Benieuwd hoe lang het blijft zitten maar wij denken dat het goed is.
Gevaren afstand: 129nm
Gemiddelde snelheid: 5,4 knopen
Afstand te gaan: 616nm
Jeroen & Daan
Reacties
Een reactie posten