Doorgaan naar hoofdcontent

Theekransje

Vandaag moesten we ons gaan voorbereiden op wat zwaarder weer. Er is voorspeld dat vanaf vanavond de wind gaat aantrekken en de golven ook. De golven zullen 5,5 meter worden. Dat is best wel hoog en daar moeten we op ons voorbereiden. Eigenlijk moesten we alleen de jerrycans daar op voorbereiden. Die zitten aan een plank vast en de plank en de plank wil nog wel eens buigen. Normaal geen probleem, maar met de golven die er aan komen leek ons het toch handig om er wat aan te doen. De oplossing was eigenlijk heel eenvoudig. We haalde een van de jerrycans los en zetten die vervolgens tussen de rails van de keerfok en de overige jerrycans. Deze jerrycan zorgt er dus voor dat alle jerrycans nu helemaal klem staan. Waarom hebben we dit niet eerder gedaan? Nou het is nu wel iets lastiger geworden om naar voren te lopen. Dus dit is een mooie oplossing voor slecht weer. Als het dan weer beter wordt kunnen we het zo weer op de oude manier vast maken.

Dan moesten we ook nog wat werk verrichten aan het derde rif. Die hebben we veel gevaren en na de laatste keer dat we het derde rif eruit haalden kwamen we er achter dat die flink heeft staan schavielen. Dit moeten we oplossen, want dit gaat wel een paar dagen goed en dan houdt het op. We hebben aardig wat dingen geprobeerd en zijn er de hele dag mee druk geweest, maar net voor het donker was het probleem opgelost. De oplossing: 2 kleine low friction vervangen voor twee grote en de lijn via een andere hoek naar die giek geleid. Dit hebben we gedaan door een extra blok vast te maken aan de mast die de lijn van het derde rif dus met een andere hoek naar de giek begeleid. Ontzettend mooie oplossing, want niks kan nu meer schavielen.

Tijdens de wacht van Daan was het een groot feest. Er waren wel vier boten om hem heen. Als je op de noordzee vaart is dat de gewoonste zaak van de wereld, maar hier zo midden op zee is dat toch wel een beetje anders. Wel varen we op de route die de grote boten varen om naar de kaap te komen of andersom naar Singapore. Een van de vier boten moest uit wijken voor ons. We vaarde op ram koers, maar de grote boot had dit gelukkig ook door en veranderde zijn koers van 235 naar 245. Dus dat is maar 10 graden verschil, maar scheelt dat een hoop. We zouden elkaar eerst na genoeg rammen en nu passeerden we elkaar op 2nm. Dat is al meer dan 3km. Dat lijkt heel ver weg maar als je dan in het donker buiten kijkt. Lijkt de boot die meer dan 300 meter lang is toch nog erg dichtbij.

Gevaren afstand: 138nm
Gemiddelde snelheid: 5,8 knopen
Afstand te gaan: 1841nm

Jeroen & Daan

Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...