Vandaag moesten we ons gaan voorbereiden op wat zwaarder weer. Er is voorspeld dat vanaf vanavond de wind gaat aantrekken en de golven ook. De golven zullen 5,5 meter worden. Dat is best wel hoog en daar moeten we op ons voorbereiden. Eigenlijk moesten we alleen de jerrycans daar op voorbereiden. Die zitten aan een plank vast en de plank en de plank wil nog wel eens buigen. Normaal geen probleem, maar met de golven die er aan komen leek ons het toch handig om er wat aan te doen. De oplossing was eigenlijk heel eenvoudig. We haalde een van de jerrycans los en zetten die vervolgens tussen de rails van de keerfok en de overige jerrycans. Deze jerrycan zorgt er dus voor dat alle jerrycans nu helemaal klem staan. Waarom hebben we dit niet eerder gedaan? Nou het is nu wel iets lastiger geworden om naar voren te lopen. Dus dit is een mooie oplossing voor slecht weer. Als het dan weer beter wordt kunnen we het zo weer op de oude manier vast maken.
Dan moesten we ook nog wat werk verrichten aan het derde rif. Die hebben we veel gevaren en na de laatste keer dat we het derde rif eruit haalden kwamen we er achter dat die flink heeft staan schavielen. Dit moeten we oplossen, want dit gaat wel een paar dagen goed en dan houdt het op. We hebben aardig wat dingen geprobeerd en zijn er de hele dag mee druk geweest, maar net voor het donker was het probleem opgelost. De oplossing: 2 kleine low friction vervangen voor twee grote en de lijn via een andere hoek naar die giek geleid. Dit hebben we gedaan door een extra blok vast te maken aan de mast die de lijn van het derde rif dus met een andere hoek naar de giek begeleid. Ontzettend mooie oplossing, want niks kan nu meer schavielen.
Tijdens de wacht van Daan was het een groot feest. Er waren wel vier boten om hem heen. Als je op de noordzee vaart is dat de gewoonste zaak van de wereld, maar hier zo midden op zee is dat toch wel een beetje anders. Wel varen we op de route die de grote boten varen om naar de kaap te komen of andersom naar Singapore. Een van de vier boten moest uit wijken voor ons. We vaarde op ram koers, maar de grote boot had dit gelukkig ook door en veranderde zijn koers van 235 naar 245. Dus dat is maar 10 graden verschil, maar scheelt dat een hoop. We zouden elkaar eerst na genoeg rammen en nu passeerden we elkaar op 2nm. Dat is al meer dan 3km. Dat lijkt heel ver weg maar als je dan in het donker buiten kijkt. Lijkt de boot die meer dan 300 meter lang is toch nog erg dichtbij.
Gevaren afstand: 138nm
Gemiddelde snelheid: 5,8 knopen
Afstand te gaan: 1841nm
Jeroen & Daan
Dan moesten we ook nog wat werk verrichten aan het derde rif. Die hebben we veel gevaren en na de laatste keer dat we het derde rif eruit haalden kwamen we er achter dat die flink heeft staan schavielen. Dit moeten we oplossen, want dit gaat wel een paar dagen goed en dan houdt het op. We hebben aardig wat dingen geprobeerd en zijn er de hele dag mee druk geweest, maar net voor het donker was het probleem opgelost. De oplossing: 2 kleine low friction vervangen voor twee grote en de lijn via een andere hoek naar die giek geleid. Dit hebben we gedaan door een extra blok vast te maken aan de mast die de lijn van het derde rif dus met een andere hoek naar de giek begeleid. Ontzettend mooie oplossing, want niks kan nu meer schavielen.
Tijdens de wacht van Daan was het een groot feest. Er waren wel vier boten om hem heen. Als je op de noordzee vaart is dat de gewoonste zaak van de wereld, maar hier zo midden op zee is dat toch wel een beetje anders. Wel varen we op de route die de grote boten varen om naar de kaap te komen of andersom naar Singapore. Een van de vier boten moest uit wijken voor ons. We vaarde op ram koers, maar de grote boot had dit gelukkig ook door en veranderde zijn koers van 235 naar 245. Dus dat is maar 10 graden verschil, maar scheelt dat een hoop. We zouden elkaar eerst na genoeg rammen en nu passeerden we elkaar op 2nm. Dat is al meer dan 3km. Dat lijkt heel ver weg maar als je dan in het donker buiten kijkt. Lijkt de boot die meer dan 300 meter lang is toch nog erg dichtbij.
Gevaren afstand: 138nm
Gemiddelde snelheid: 5,8 knopen
Afstand te gaan: 1841nm
Jeroen & Daan
Reacties
Een reactie posten