Doorgaan naar hoofdcontent

Lucht aanval

Het is vannacht beduidend harder gaan waaien. De grote genua stond er nog op helaas. We besloten vannacht om hem een stukje in te rollen, zodat we niet over powert varen. Ideaal is dit niet. Het slecht voor het zeil, want die is hier niet voor gemaakt. Maar soms moet je wel, want het was nog niet zo erg en anders hadden we s'nachts een zeil moeten wisselen. Ook verre van ideaal.

S'ochtends hebben we eigenlijk direct het voor zeil naar beneden gehaald. Soepel ging het niet maar het is gelukt zonder dat er wat kapot gegaan is. Het heisen van de kleine genua was daarna zo gebeurd. Er stond wel een aardig windje dus dan kost het ontzettend veel kracht om het zeil te heisen. Jeroen heeft ze kracht training dus weer gehad. Nog even het zeil uitbomen en we gingen weer met een prachtige snelheid vooruit.

Na de lunch hoorde plotseling erg veel kabaal. We rennende naar buiten. Wat bleek, er kwam een ABF (Australian border force) vliegtuig super laag over vliegen. Zo gaaf om te zien, voor je gevoel kan je hem bijna aanraken. Daarna werden we zoals verwacht op geroepen. Met de vragen wat onze bestemming was en of nog naar …. eiland gaan. Toen we vertelde dat we naar Durban, Zuid Afrika aan het varen zijn was het even stil. Ze moesten vast gedacht hebben wat zijn dat nou voor gekke. Wij moesten er om lachen op de boot. Alles was natuurlijk in orde en iedere vervolgde zijn weg.

Het avond eten was een overblijfsel van twee dagen geleden. Pasta chicken alfredo en voor de verandering heeft Jeroen het op gewarmd. De wonderen zijn de werelden nog niet uit.

Gevaren afstand: 153nm
Gemiddelde snelheid: 6,4 knopen
Afstand te gaan: 4398nm

Jeroen & Daan

Reacties

  1. Ze hebben vast gedacht; wat zijn dat voor een idiote Nederlanders, ze moesten eens weten wat jullie al achter de rug hebben haha 😂 Mooi man.
    Maar jullie gaan lekker zo met deze wind! Ga zo dooooorrrrr😘

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...