Doorgaan naar hoofdcontent

Harry is gescheurd

Om 05:00 rolde Daan het voorzeil weer uit. De wind was rustig af genomen en hij vond het wel veer tijd om wat sneller te gaan varen. Wel moesten we wat op sturen. Hierdoor maakte het zeil minder klappen. Zo vaarde we met een mooie snelheid een mooie dag te gemoed.

Tijdens het dagelijkse controle rondje om de boot kwamen we er achter dat er boven op de hydrovane (Harry) een paar scheurtjes zitten. Gelukkig boven op en niet midden in het doek. Deze scheurtjes konden we makkelijk repareren door er stukjes zeiltape overheen te plakken. Binnen 5 minuten was dit klusje alweer klaar. Mocht die toch nog verder scheuren hebben we altijd nog een nieuw Harry doek liggen. De laatste keer dat we hem hebben vervangen is in Curaçao geweest. Dus hij houdt het al een stuk langer vol dan het eerste doek.

Voor de lunch hebben we het overgebleven broodje van eergisteren opgepiept. Het avond eten was een groene curry die we ook alleen maar moesten warm maken. Die hadden we ook eergisteren gemaakt. Weinig activiteit in de keuken dus. Een groot voordeel. Je raad het al bijna niks om af te wassen. Dat is ook wel eens fijn.

Net voor het avondeten kwamen we er nog achter dat de rits een stukje los was gekomen van de zeiltjes onder de buiskap. De rits was nog helemaal intact, maar het draad waarmee die vast zit aan het zeiltje was een beetje los gekomen. Het was maar een heel klein stukje en dit hebben we opgelost met de easystitcher.

Gevaren afstand: 153nm
Gemiddelde snelheid: 6,4 knopen
Afstand te gaan: 2567nm

Jeroen & Daan

Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...