Doorgaan naar hoofdcontent

Chocolade monsters

Tijdens de wacht van Jeroen heeft die de radar weer even getest. Die staat eigenlijk altijd uit en met slecht weer gaat die aan. Toch goed om hem af en toe te laten draaien. Hij deed het nog als behoren. De reden dat Jeroen hem nu testen is, omdat er een visserman in de buurt was. Uiteindelijk viel het mee we passeerden hem met een afstand van 2,5nm.

Naast de vissersmannen was er nog een ander licht wat je aan de horizon kon zien. Het eiland Rodriquez gaf zoveel licht dat we het vanaf 50nm konden zien. We hebben verder geen land gezien, want het was s'nachts en de afstand zou veel te groot zijn geweest. Toch wel leuk dat we weer een beetje dichter bij de bewoonde wereld komen.

Dan nog het belangrijkste van vandaag. Er werd een overheerlijke brownie gebakken. Volgens ons was die perfect gelukt. De buitenkant was goed knapperig, maar niet verbrand en de binnen kant nog lekker een beetje zacht. We hebben al meer dan de halve brownie opgegeten. Gelukkig zijn we er niet misselijk van geworden. Morgen maar de ander helft kort jan maken.

Ook is er weer een mijlpaal afgetikt vandaag we zitten op 60% van de oversteek. Om naar een mooie laatste 40% van de tocht.

Gevaren afstand: 152nm
Gemiddelde snelheid: 6,3 knopen
Afstand te gaan: 1975nm

Jeroen & Daan

Reacties

  1. Gelukkig is de sfeer goed en hebben jullie nog geen behoefte om elkaar op te eten! Kan het dat de cijfers van de afstanden niet kloppen?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...