Doorgaan naar hoofdcontent

Klaar voor vertrek

Het paaltje hebben we weer helemaal oké gemaakt bij marina Del Rey. Hierna zijn we verkast naar het noordwesten van Lombok. Medana bay marina, waar het avontuur allemaal begon in Indonesië. Net zoals het inchecken gaan wie hier ook uitchecken. We vertrekken de 30ste (April). Tenminste dan gaan we uitklaren je weet hier maar nooit hoelang zoiets duurt.

De laatste paar dingen zijn allemaal van de lijst afgevinkt. Onderwaterschip, Jerrycans vullen, Koelkost ontdooien, dinghy naar binnen, ect. We zijn er klaar voor! Nog nooit zijn we zo op tijd en rustig klaar geweest. Een heerlijk gevoel, want dit kan alleen maar ze voordelen hebben op de oversteek. De 30ste gingen we inderdaad uitchecken. Dit duurde zoals verwacht wel weer erg lang. Customs ging snel die waren zelfs eerder aanwezig bij het restaurantje dan wij. We zouden om 10 uur uitchecken en zij waren er al om 09:45. Gelukkig wij natuurlijk ook. Immigratie duurden en stuk langer. We besloten om morgen ochtend (01, mei) te vertrekken. Dit had de haven en immigratie ook al op het uit klaar formulier gezet. Super fijn, want dan hoeven we niet door het donker langs al vissersmannen te varen tussen Bali en Lombok.

S'avonds hebben we nog heerlijk gegeten met wat mede cruisers bij het restaurantje. Wat hebben we een ontzettend mooie tijd gehad in Indonesië. Ook al hebben we een hele boel mooie remote plekken gemist, omdat we direct naar Lombok zijn gegaan. Hier hebben we zeker geen spijt van. De plekken waar we nu zijn geweest, hebben we echt een band mee opgebouwd. Zeker plekken waar we terug zouden willen komen. Nu is het tijd om mijlen te gaan varen. Op naar Zuid-Afrika!

Jeroen & Daan

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...