Doorgaan naar hoofdcontent

Van SV naar MV

weer eens wat anders, geen Sailing Vessel maar Motor Vessel Challenger vandaag. tja het is niet anders het moet maar… 

Gelukkig een vlakke zee, helaas kwam dit door de wind die goed afwezig was. we hadden namelijk nog geen 3 knopen wnd. Dit hield in dat we de oude volvo moesten gebruiken en hoe. 16 uur en 3 kwartier heeft het oude beestje geprutteld… Zo kunnen we ons geen zeilers meer noemen.

Voor de rest was het ook geen leuke of mooie oudjaarsdag. Daan voelt zich niet goed, eet zelfs paracetamollen en hoest zijn longe uit zijn lijf. Doordat we laatst op tijd hebben kunnen ingrijpen omdat het geluid bij de motor minimaal veranderde, stond er vandaag ook geen film aan, geen muziek of iets anders. Het was een boekje lezen en een spelletje spelen.

Daan maakte wel een vers brood voor deze middag. Zo hebben we wel lekker gegeten. De eerste helft 's middags en 'savonds hebben we de andere helft gegeten met een soepje.

middagnacht is eigelijk ook zo aan ons voorbij gegaan. Er is afgeteld en we hebben elkaar gelukkig nieuw jaar gewenst maar daar bleef het bij. Geen vuurwerk, geen champagne er was letterlijk helemaal niemand om ons heen. Zelfs op de marifoon bleef het stil. Best wel gek.

Morgen hopen we op een beetje wind. Wie weet gaan we dat nog krijgen. Want een MV zijn, dat is echt helemaal niks…

Ons goede voornemen dit jaar is; de boot en onszelf veilig terug naar Nederland varen! Jullie nog goede voornemers?

Daan & Jeroen

Reacties

  1. Ik wens jullie een goed en fijn 2025 en een behouden terugvaart. Nog veel.plezier en Daan gelukkig komt Esmee er nu snel aan. Groetjes allebei van Rita 😜

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...