Doorgaan naar hoofdcontent

Kortsluiting!

De wind was zeker een beetje aangetrokken. Niet heel veel maar wel voldoende dat we bijna gemiddeld 4 knopen varen. We besloten de zeilen lekker zo te laten staan, want als we meer grootzeil zouden heisen. Zou het waarschijnlijk nog steeds dikke klappen maken. We hebben dus de hele dag met de grote genua en het 3de rif gevaren.

Het avondeten was soep met brood. Ossenstaart soep wat was dit een verassing zeg. We dachten eigenlijk dat dit op was, maar nee hoor we hadden nog een blik. Dit aten we met het multi granen brood die we nog hadden van de bakker. Tijdens het eten keken we naar de allerlaatste aflevering van de The Grand Tour. Die mannen gaan stoppen na 23 jaar Top Gear en TGT. Jeroen heeft dit in het verleden heel veel gekeken. De aflevering is zo lang dat we die wel in twee keer kijken de rest van de aflevering is voor morgen.

Voordat Jeroen naar bed ging wou die nog even de opgewekte zonne-energie opschrijven in het logboek, maar tijdens het checken van de panelen zag hij dat extra paneel geen informatie gaf. Raar dus maar snel even kijken bij het kastje. Er bleek kortsluiting te zijn geweest. De zekering was namelijk door gesmolten. Morgen gaan we kijken waar het probleem vandaan komt. We denken het eigenlijk al te weten. We denken namelijk dat die op het punt waar die uit de bakskist komt klem heeft gezeten.

Gevaren afstand: 95nm
Gemiddelde snelheid: 4,1 knots
Afstand te gaan: 1743 nm

Jeroen & Daan

Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...