Doorgaan naar hoofdcontent

Briefing Australië/ New Zeeland

Jeroen maakte Daan s'ochtends wakker om de formule 1 te gaan kijken. Daan wou eigenlijk echt zijn bed nog niet uit, want die voelde zich helemaal niet goed en wou gewoon slapen. Toch ging die eruit want dit hadden we afgesproken. Echt ver met de formule 1 kwamen we niet, want we moesten om 10:00 alweer op de kant zijn voor een briefing over het zeilen naar Australië en New Zeeland. Ze gaven aan dat ze over de weersystemen zouden praten. Dit is natuurlijk super interessant om even te volgen.

De briefing stelde eigenlijk niet zoveel voor. Het was volgens ons meer een verkoop praatje om ons aan te melden bij een rally, waar je dan weer extra 300 euro voor moet betalen. De meneer die de briefing gaf gaat dan tijdens het varen je begeleiden en updates geven over het weer. Dat is natuurlijk zijn werk. Die wilt natuurlijk niet al zijn geheimen trucjes weggeven. Anders heeft niemand hem meer nodig. Jammer maar ja ook wel weer logisch vanuit zijn kant.

S'middags zijn we terug gevaren naar Denarau. Er was echt nul wind en we zijn dus op de motor deze kant op gevaren. Daan heeft eigenlijk alleen maar geslapen terwijl de fitte Jeroen de boot vaarde. S'avonds waren we uitgenodigd om bij Andre en Rolf te komen eten. Zo hadden we eerst een borrel plankje met nootjes, popcorns en verschillende indiese snackjes. Daarna gekregen we de maaltijd met gebakken aardappeltjes, worstjes en sla. Lekker makkelijk maar erg lekker. We hebben het helemaal niet laat gemaakt, want Rolf en Daan voelde zich allebei niet echt top. Jeroen en Andre waren toch wel slim geweest om niet alle feestjes mee te pakken…. Trouwens hoe gaat dat nummer ook alweer? liever te dik in de kist, dan weer een feestje gemist…

Jeroen & Daan

Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...