Doorgaan naar hoofdcontent

reunited with the Galileo & Anila

We keken allemaal erg uit naar de koffie van 13:00. Daan had namelijk zijn mokka taart gemaakt en we verwachten nog meer cake van de andere boten. Jaja, de Galileo en de Anila zijn ook weer aanwezig.
Eerst moest er nog een kite lijn gerepareerd worden. Dit is een van de stuurlijnen, hier komt niet extreem veel kracht op te staan. Dit is natuurlijk wel een secuur werkje, want de lijnen moeten wel weer precies even lang worden.
Gelukkig zijn de lijnen van Dyneema en makkelijk te splitsen. Zo was er tussendoor nog tijd om een rozijnenbrood te maken.

Om 12 uur was het weer tijd om te lunchen en mooi moment om de kite lijn reparatie te checken. Op de Ohana is hier niet iets meer ruimte voor dan op de Challenger. Gelukkig is de reparatie goed gekeurd, het verschil in de lengte is nihil.
Na de lunch was het tijd voor de koffie. De verwachtingen waren hoog, maar niemand werd teleur gesteld. Er stonden namelijk taart en 2 keer cake op tafel. Daan won de beauty contest, Todd won de prijs voor de beste smaak en Carmen voor de snelste cake… We hadden eigenlijk een dubbele zege voor Daan verwacht maar de boter was niet de beste en er zat een rare smaak aan de lange vingers.
Het was erg gezellig om weer zo met zijn alle te zijn.

De middag werd weer goed besteed. Daan en Rik kregen les van Ollie in freedive safety. Jeroen repareerde zijn wetsuit, hier zat een gat op een wat minder charmante plek… Gelukkig is deze nu weer geplakt en genaaid.

We hadden natuurlijk weer een goed Diner op de Ohana. Hier werden de plannen gesmeed voor de volgende dag. Een early bird speervis missie dat leek de heren wel wat. Dus om 06:00 in de dinghy opzoek naar een goede speervis plek. Hier moet dan de Vis worden gevangen voor de geplande BBQ.


Daan, Ollie & Jeroen

Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...