Doorgaan naar hoofdcontent

Geen wind

Helaas is de wind afgelopen nacht en ochtend helemaal weg gezakt. In de ochtend stond er nog maar 6 knopen wind. We hadden meer zeil nodig dus hebben we de Halfwinder erop gezet. Zo wisten we nog 4 knopen bootsnelheid er uit te persen. Het jammere is dat de zeilen klappen op de deining, om gek van te worden.
De 4 knopen was net niet genoeg om voor het donker aan te komen. In de middag zakte de wind nog verder weg. Daarmee ook de illusie om vandaag nog aan te komen. Om het klappen van het grootzeil te verminderen zette we het 3e rif erin. Zo hielden we een klein beetje stabiliteit van het grootzeil over om het rollen tegen te gaan.

Net voor de lunch was het feest! Land in zicht!! Na de lunch met een vers noten en rozijnen brood, dat dit keer niet helemaal paars was, hebben we de sok van de halfwinder naar beneden getrokken. De boot verminderde snelheid tot 1 knoop en het was tijd om te zwemmen.
Een lange lijn met een vender was het startpunt van de zwem competitie. Een rondje boot. Jeroen was veruit de snelste, Ollie en Daan zaten wat dichter bij elkaar. Ollie was 2e en Daan 3e. Daan heeft nog wel een rondje vals gespeeld, met snorkel was hij wel sneller als Ollie zonder snorkel.

De spelletjes werden ook weer gespeeld. 2 potjes schaken, Daan en Ollie beide gewonnen. Fifa werd natuurlijk door Daan gewonnen. Gisteren had Ollie ook helemaal niet gewonen met fifa, dat was alleen verkeerd begrepen.

Daan heeft deze avond onze lichamen goed gesmeerd. Hij maakte zelf een soort van wraps, broodjes voor bij het avond eten. Deze werden in een ruimte hoeveelheid olie gebakken. Het resultaat; Gefrituurde deeg schijven, doordrenkt in ollie die ook nog eens niet helemaal gaar waren. Tja dit was helaas een misser, maar zo hadden we wat te lachen tijdens het eten. Zeker omdat Jeroen zich hardop af vroeg waarom Daan zo moeilijk deed. Er waren toch nog gewoon wraps…
Zo toverde Jeroen tot grote verbazing van Ollie en Daan een verpakking met wraps uit de la. Beide heren helemaal over de zeik, want ze hadden nu al 3 keer zelf wraps gemaakt. Jeroen was er van overtuigd geweest dat dit gewoon gedaan werd omdat het lekkerder is. De heren waren toch liever voor de makkelijke oplossing gegaan.

Tijdens de zonsondergang, met Golden Hour, hebben we de drone nog even de lucht in gooit. Altijd spannend zeker omdat de vlieg vaardigheden van Jeroen wat roestig waren. Toch zijn drone beelden al snel mooi. En inderdaad de Challenger onder alleen een halfwinder op de oceaan met Paaseiland op de horizon leverde prachtig plaatjes.
Het vangen van de drone ging wat beter met het vang touwtjes onder de drone. Toch blijft het altijd een stres moment. Alle stagen om tegen aan te vliegen
, het water rond de boot en de vingers in de buurt van de snel draaiende propellers. Daan en Ollie stonden beide klaar om hem te vangen. Ollie was dit keer de gelukkige en kon de drone zo uit de lucht pakken. Het ging goed maar We hebben nog wat te oefenen.

We varen nu met een minimaal puntje voorzeil uit. Zo dobberen we de laatste 20 mij naar Paaseiland.
Morgen na zonsopgang gaan we ankeren, en kijken we wat Rapa Nui voor ons in petto heeft.

De cijfers van 12:00
Dag afstand: 132 Nm
Gem. snelheid: 5.5 kn
Afstand te gaan: 47

Daan, Ollie & Jeroen

Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...