Doorgaan naar hoofdcontent

compact brood, spoelen en buien

Net voor 0400 begon het te waaien. tijdens de wachtwissel van Daan en Ollie was er wat gestommel over het wel of niet uitrollen van het voorzeil. Dit resulteerde in een volledige bemanning die wakker was om het voorzeil uit te rollen. Maar dat betekende ook dat we een sprint hadden ingezet. Elk beetje wind, die ergens uit een bui komt, moeten we gebruiken om zo zuid mogelijk komen. Daar is namelijk de passaat wind die ons naar Paaseiland gaat brengen.
Met deze wind ging het lekker, met ruim 6 knopen schoten we naar het zuiden. Het blijft toch jammer en een beetje frustrerend dat de wind niet zo heel lang blijft staan.
Gelukkig kwam er overdag geregeld wind om ons naar het zuiden te brengen. Wel steeds uit een andere richting. Dus we hebben hoog aan de wind over beide boegen gevaren. Ruime wind over beide boegen, voor de wind en natuurlijk geprobeerd om tegen de wind in te zeilen. Helaas is dat laatste nog steeds niet gelukt.

We hebben zo toch nog 99 mijl afgelegd. Dat geeft toch nog een gemiddelde snelheid van 4.1 knopen. Niet slecht zo in de Doldrums. De motor heeft nog steeds niet aan gestaan. Ook al was de verleiding groot toen we deze middag een mailtje kregen van de Senang. Die hadden een nacht naar het zuiden gemotord en waren nu al lekker in de passaat wind.
Wij hebben de doelstelling om door de doldrums te zeilen. Nu hopen dat dit gaat lukken en dat we niet door de stroming naar de Galapagos eilanden worden geduwd. Mocht dat gebeuren dan zit er niks anders op om onze oude trouwe volvo te gebruiken.

Het sourdough brood van Jeroen was dit keer niet helemaal gelukt. Het resulteerde in een nogal compact brood. Maar wel met een heerlijk knapperige korst en een goede smaak.
Het blijkt dat we te ongeduldig zijn. Dit sourdough brood moet namelijk minimaal 4 uur rijsen. Tja dan kunnen we alleen savonds vers brood eten… Maar er zijn nog andere opties. We gaan morgen testen of een van deze opties de oplossing is.

We hebben vandaag ook nog wat klusjes gedaan. Het water aan boord begon een raar smaakje te krijgen. Tijd om weer eens wat Hadex door het water te gooien. Zo worden alle leidingen en de watertank weer schoon. Er kwam ook al tijdje een stinklucht met het zoute water mee als we de afwas deden. Hier hebben we de filters van schoongemaakt en leidingen gespoeld met schoonmaak azijn en daarna met chloor. Als laatste was de watermaker aan de beurt.. Hier hebben het fijne filter van vervangen.
De smaak test was weer helemaal goed! Alleen duurt het nu nog even voordat al de Hadex uit de watertank is. De oplossing is veel nieuw water maken, dan wordt het chloor smaakje vanzelf weer minder. Zo een klusje: even spoelen, de filters schoonmaken en vervagen kost op zee toch al snel een dikke 2 uur. Gelukkig hadden we resultaat en was het niet direct een heel groot zooitje aan boord.

Sinds de middag hebben we ook de eerste (stort) buien gehad. Daar waar de doldrums ook om bekend staan. We hebben vandaag dan ook lekker gedoucht met regenwater. Het enige wat we daar over te klagen hadden was de temperatuur. Dat regenwater is toch wel een beetje koud.

Het avond maal bestond uit wraps met en een kip en groenten sausje. Lekker gekruid met Fajita kruiden. Ollie had zelf de wraps gemaakt. iets was erg veel tijd kost maar hierdoor was het wel extra lekker!


Daan, Ollie & Jeroen

Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...