Doorgaan naar hoofdcontent

als de brandweer

We gaan als de brandweer! Challenger heeft er overduidelijk zin in. De mijlen vliegen onder ons door. We surfen van de golven, soms wel met 12 a 13 knopen. De golven breken af en toe, dus de luikjes zijn allemaal dicht. Maar de boot wordt gewoon nog gestuurd door onze trouwe maat Harry. We hebben sinds gisteren avond alleen nog de genua er op staan. Dit weerhield Challenger er niet van om ons oude 24 uur record dik te verbreken. We hebben namelijk 183 nautische mijlen afgelegd. Dat geeft een uur gemiddelde van wel 7,6 knopen!

De zon heeft ook erg goed zijn best gedaan. We hebben al zeilende nog nooit zo vee opgewekt als vandaag. Wel 2510 watt! Dat is bijna de helft van onze accu capaciteit. Dit is allemaal te danken aan het extra zonnepaneel wat sinds kort in de railing hangt. Dit was dus zonder Geert en Judith van de Avalon nooit gelukt.

We hebben vandaag ook een courgette moeten vrij laten. Die was namelijk al zelf begonnen met een weg naar buiten vinden. Wat kan rotte groeten toch stinken. Gelukkig waren we er redelijk op tijd bij.

Vandaag hebben we ook afscheid mogen nemen van een van onze salade schalen. Die wij altijd gebruiken om uit te eten tijdens het varen. Na de afwas was er 1 grote golf die ons op de kant gooide. Het bord klapte met veel kabaal voor de neus van Daan op de grond.
We hebben alle scherven gehouden en zijn van plan om het bord weer in elkaar te lijmen. Hiervoor moet de wind wel een beetje afnemen en het wat rustiger aan boord worden. De 20 a 25 knopen die er nu staan maakt het iets te gek om nu zoiets te proberen.

De voorspelling is dat morgen de wind een stukje afneemt en overmorgen weer een stuk. Dat gaan we kijken of de Challenger ook nog met weinig wind vooruit komt. De grote genua en de halfwinder liggen klaar ;)
Morgen eerst maar eens een 2e fok er bij zetten als de voorspellingen allemaal uit komen.

Vanaf vannacht gaat het wacht systeem ook in.
Ollie voelt zich weer een stuk beter en gaf aan dat hij graag in de wacht wil. Ons wachtschema is als volgt:
00-04 / 12-16 Daan
04-08 / 16-20 Ollie
08-12 / 20-24 Jeroen
We doen dus 4 uren op, en 8 uur af. Genoeg tijd om lekker tot rust te komen en de 4 uurtjes wacht vliegen ook zo voorbij.

Nou het is weer genoeg geweest voor vandaag. Het eten zit er in, een heerlijke kip met groente in een sausje en rijst gemaakt door onze chef Daan. De zon in onder, en Ollie en Daan liggen op 1 oor.

Daan, Ollie & Jeroen

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...