Doorgaan naar hoofdcontent

Onderweg naar Engeland

 De dag begon goed: Toen we net lekker aan het ontbijt zaten, probeerde een van de achterbuurmannen onze buitenboordmotor van zijn steun af te varen.

Gelukkig was er geen grote schade en was alles weer helemaal ok naar een uurtje klussen.

Rond de middag vertrokken met als bestemming: Isle of Wight. Dit houd in dat we een nacht op zee zullen doorbrengen.

Na vertrek moesten we haaks het verkeer scheiding stelsel oversteken. Dit is hier één van de drukste vaarwegen van de wereld.
Gelukkig was het op dit moment niet zo druk en kwamen we alleen maar dicht in de buurt van 1 boot. Dit was een groot container schip van 330m.

Na het oversteken was het voor de wind richting Eastbourne. Het waaide mooi en we gingen als de brandweer. Tijdens dit stuk heeft Gert een groot stuk van de wacht gehouden. Toen hebben Daan en Jeroen een spelletje gedaan, Port royale. Een heel toepasselijk kaartspel met schepen, matrozen & piraten :pirate_flag:.

We hebben bij eastbourne de boot klaar gemaakt voor de nacht. We varen nu alleen op het voorzeil, wat met deze wind genoeg is voor een goede 5 knopen.

Harry de windvaan is ook uit zijn winterslaap gehaald en zal grote stukken sturen om energie te besparen.

Nu de nacht in met het volgende wachtschema:
2100-2400 Gert
0000-0300 Daan & Jeroen
0300-0600 Gert
0600-0900 Daan & Jeroen

We verwachten morgen in de loop ochtend ergens aan te komen. De plaats Cowes, is het plan.

Daan & Jeroen





Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...