Doorgaan naar hoofdcontent

Durban -> Port Elizabeth

Het is inmiddels alweer een tijdje geleden, maar 7 juni 2025 kwamen we om 18:30 aan in de grote commerciële haven van Durban. De jacht haven ligt ergens in een hoekje verstopt tussen alle grote container schepen. Om 19:00 stapten we van de boot om samen met Vince (haven meester) Naar de jacht club te lopen. 10 minuten later zaten we aan het bier. Er waren lokale mensen, een voor hun belangrijke rugby wedstrijd aan het kijken. Die schonken ons maar al te graag een lekker biertje in.

Door de lokale mensen kwamen we er ook achter dat Durban een ontzettend gevaarlijke stad is. Al zijn we normaal gesproken van eerst zien dan geloven, maar hier luisterde we goed naar de Zuid Afrikanen. We hebben dus ook niet veel gelopen in Durban, maar hebben ons verplaatst met Ubers. De kosten vallen ons erg mee de prijzen zijn goed te vergelijken met Indonesië. Eigenlijk wilden we dus ook snel weer vertrekken vanuit Durban met als volgende stop Oost-Londen, maar we moesten hier minimaal een week wachten, want er zat een grote storm aan te komen.

Maar goed dat we niet zijn gaan varen, want door de storm was het zelfs in de jacht haven een complete chaos. De haven brak letterlijk op verschillende stukken, waardoor er ontzettend veel boten aan de haal gingen. Wij hadden vet mazzel dat de steiger iets verderop was gebroken en er dus minder kracht op onze steiger kwam te staan. Wij hebben gelukkig geen schade opgelopen.

Na een week vertrokken we op 13 juni richting Oost-Londen met misschien een kans om direct door te varen naar Port-Elizabeth. Het varen viel ons erg mee en we besloten al snel om door te varen naar PE. Daar kwamen we in de nacht van 15 op 16 juni om 03:00 aan. Gelukkig wisten we precies waar we heen moesten.

Vanaf PE is de volgende logische stop Knysna of Mosselbaai, maar wanneer we daar heen kunnen is nog maar de vraag, want volgens de weersvoorspellingen zullen we hier nog wel even liggen.

Jeroen & Daan

Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...