Na de lunch is Jeroen weer even in ze bed gekropen. Dit is een vast patroon om wat slaap in te halen van de nacht. Hij slaapt dan iets minder dan Daan. Toch kon die nu niet zo lang slapen, want hij werd al snel uit bed geroepen door Daan. De boot was door een golf platgegooid, waardoor het zonnepaneel aan de reling volledig onderwater kwam. Dit gaat natuurlijk met een ontzettend veel kracht en dat kan het paneel niet hebben.
Het paneel bestaat uit twee delen. Het frame en het paneel met een glasplaat er boven op. Het frame is van dun aluminium (buigbaar). Dit is dus ook niet sterk genoeg geweest. Het frame was los gekomen van het paneel. Wonder boven wonder deed het paneel het wel gewoon nog. Het frame valt te repareren en hopelijk te verstevigen, want ander gaat die binnen de kortste keren wel kapot. Niet fijn, want we gingen nog steeds erg hard en rolde alle kanten op. Het voorzeil werd in gerold en het paneel naar binnen getild.
het heeft de hele middag geduurd om het paneel weer in oude staat te krijgen en beter. Er was maar een gedeelte gebogen van het frame. Deze hebben we terug gebogen met lichaams gewicht, tangen en een hamer. Dit lukte aardig, we konden hem er dus al snek weer op zetten met een laagje kit. Toch wilden we hem nog een beetje sterker maken. We besloten supports te maken in de hoekjes. We hebben hiervoor een stuk aluminium gebruikt dat we nog hadden liggen. Het bleek moeilijker dan gedacht. Op een bewegende boot zagen is nog niet zo makkelijk. We hebben zelfs twee zagen gebroken van de ijzerzaag. We besloten toen maar de dremel te pakken. De supports zitten erop en maken het paneel een stuk steviger. Hij is weer klaar om terug gezet te worden, maar niet vandaag want het is inmiddels al donker.
Gevaren afstand: 167nm
Gemiddelde snelheid: 7,0 knopen
Afstand te gaan: 3527nm
Jeroen & Daan
Het paneel bestaat uit twee delen. Het frame en het paneel met een glasplaat er boven op. Het frame is van dun aluminium (buigbaar). Dit is dus ook niet sterk genoeg geweest. Het frame was los gekomen van het paneel. Wonder boven wonder deed het paneel het wel gewoon nog. Het frame valt te repareren en hopelijk te verstevigen, want ander gaat die binnen de kortste keren wel kapot. Niet fijn, want we gingen nog steeds erg hard en rolde alle kanten op. Het voorzeil werd in gerold en het paneel naar binnen getild.
het heeft de hele middag geduurd om het paneel weer in oude staat te krijgen en beter. Er was maar een gedeelte gebogen van het frame. Deze hebben we terug gebogen met lichaams gewicht, tangen en een hamer. Dit lukte aardig, we konden hem er dus al snek weer op zetten met een laagje kit. Toch wilden we hem nog een beetje sterker maken. We besloten supports te maken in de hoekjes. We hebben hiervoor een stuk aluminium gebruikt dat we nog hadden liggen. Het bleek moeilijker dan gedacht. Op een bewegende boot zagen is nog niet zo makkelijk. We hebben zelfs twee zagen gebroken van de ijzerzaag. We besloten toen maar de dremel te pakken. De supports zitten erop en maken het paneel een stuk steviger. Hij is weer klaar om terug gezet te worden, maar niet vandaag want het is inmiddels al donker.
Gevaren afstand: 167nm
Gemiddelde snelheid: 7,0 knopen
Afstand te gaan: 3527nm
Jeroen & Daan
Reacties
Een reactie posten