Doorgaan naar hoofdcontent

Mijlpaal

4 weken onderweg wauw wat een prestatie en het einde is inzicht. We zijn ons nog niet aan het vervelen. Hebben elkaar nog niet de hersens in gestaan en we hallucineren nog niet over zeemeerminnen. Nou echt klagen mogen we dus niet. Wat we het meest missen? Jeroen mist eigenlijk verder niks van het vasteland. Hij mist ze spotify, op de een of andere manier heeft die het voor elkaar gekregen om perongelijk uit te loggen, waardoor die niet bij ze muziek en podcasts kan. Dit gebeurde al een paar dagen geleden en is toch wel erg vervelend.

Daan kan nog wel in ze spotify, maar voor hoelang nog? De 30 dagen zijn bijna voorbij en dus spotify ook, maar dat is niet wat Daan mist. Voor Daan is het stukje bewegen wel het gene wat die het meest mist. Het zegt al genoeg dat we op een dag niet meer dan 500 stappen zetten, want ja de boot is nou eenmaal niet zo groot en we kunnen niet over water lopen. Dat is natuurlijk echt heel weinig en dat al voor 4 weken lang. Vervelend is het, maar niet het einde van de wereld natuurlijk. We zullen als we aan komen wel weer een stukje lopen en dan zijn we na een 1 km al helemaal kapot.

Daar in tegen varen we nog steeds met een mooi snelheid ons daggemiddelde over 4 weken is 145 mijl. Zeker iets om trots op te zijn. Voor hoever je daar trots op kan zijn, want we hebben niet zoveel invloed op het weer.

Gister vertelde we jullie over wat zoutwater in het kussen van de bank. Dit hebben we af ge zoet en laten drogen buiten in de zon vandaag. De lekkage was nergens te bekennen. Er was dus nog maar een optie over en dat is het water wat tussen het luik is gekomen. Dit moet dus meer zijn gewest dan we gedacht hebben. We krijgen momenteel helemaal geen water meer over dus we zullen zien of het droog blijft.

Gevaren afstand: 143nm
Gemiddelde snelheid: 6,0 knopen
Afstand te gaan: 1143nm

Jeroen & Daan

Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...