Doorgaan naar hoofdcontent

Golfslagbad

De zee is relatief rustig maar hij is zeker niet aangenaam. De golven komen van twee kanten. Dan ontstaat er een kruiszee. Normaal kan je de bewegingen van de boot goed voorspellen, maar met een kruiszee is dat een stuk lastiger. Klagen we mogen we niet echt want we maken ontzettend veel mijlen.

Buitten wordt het al een stukje kouder. Binnen is daarvan niks te merken, want alle luiken en raampjes zitten dicht. Er kom best wel wat water over en dit willen we niet in de boot. Zal niet de eerste keer zijn dat we een golf binnen krijgen. Voor nu moeten we het hier mee doen, want het leven gaat gewoon door. Zo werd er een brood gebakken en aten we s'avond de restanten van de chicken tonight sate.

S'nachts werden we meerdere keren aangevallen door vogels. De vogels probeerden in de ruige zee op de rader paal te landen om te chillen. Dit is ze ook meerdere keren gelukt, maar dit vinden wij toch niet zo een goede chill plek. De rader is hier natuurlik niet voor gemaakt en ze poepen overal. Dus we hebben nu een stok met een grote ijzeren haak eraan in de kuip liggen om de vogels kort jan te maken. Normaal gebruiken we deze haak voor het vissen. Nee hoor grapje we duwen ze met een normale stok van de rader paal en de meeste komen dan niet meer terug.

Gevaren afstand: 146nm
Gemiddelde snelheid: 6,1 knopen
Afstand te gaan: 4255nm

Jeroen & Daan

Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...