Doorgaan naar hoofdcontent

Catastrophe

S'ochtends hebben we een extra vertraging aan de boom vast gemaakt. Het zeil wil nog wel eens klappen. De boom zit vast aan een track op de mast. Die track zit met bouten en popnagels vast an de mast. Elke keer als de boom een klap maakt door het zeil. Komt er ontzettend veel kracht op de track, waardoor die los komt. Dit is al meerder keren gebeurd en we hebben hier dus ook grondig aan gewerkt in Indonesië. Helaas was het dus toch niet stevig genoeg. Een aantal van de nieuwe popnagels zijn al afgebroken. Met deze extra vertraging fixeren we de boom. Hierdoor belasten we de track een stuk minder. Goed bedacht van onze lieve kapitein.

We waren een het twijfelen wat we s'middags zouden gaan eten. Noedels? Pannenkoeken? Nee toch niet. Daan kwam met het idee om kaisersmache te gaan maken. Dit heeft die uitgevonden in Indonesië en inmiddels al een aantal keer gemaakt. Het bakken is super makkelijk, want je dondert het hele beslag in een pan en bakt het dan tien minuten. Je staat dus geen uur in de keuken om 10 pannenkoeken te bakken. De voorbereiding duurt wel wat langer. Je moet namelijk eiwitten opkloppen en dit duurt even. Gelukkig hebben we ons geïmproviseerde elektrische mixer. Namelijk een boor machine met een mixer kopje er boven. Tijdens het maken van het beslag ging het fout. Je laat het beslag nog niet een seconden los en het dondert om door een grote golf. Catastrophe kan je wel zeggen. Het zat overal, over de koelkast, op de vloer en over Daan. Jeroen kwam gelijk helpen, maar moest eerst een foto maken van Daan. Na wat schoonmaken en beetje nieuw beslag gemaakt te hebben kon de kaisersmache toch nog gemaakt worden. Het was het zeker waard. Ontzettend lekker zou iedereen moeten proberen. Lekker met een beetje vanille ijs of bosvruchten jam. Dat hebben wij helaas allebei niet. Dus wij karamellieren het een beetje met roomboter een poeder suiker.

Na het eten hebben we nog even het grootzeil gegijpt. Nu zeilen we met beide zeilen over stuurboord. Het avond eten was simpel maar lekker. Chicken tonight saté. We kunnen hier nog twee keer van eten, maar helaas past het niet meer in de vriezer. Dus we hebben een sausje gewisseld met een sausje uit de vriezer en eten dit dus over morgen weer.

Jeroen ligt te slapen dus de foto van de Catastrophe krijgen jullie morgen ;)

Gevaren afstand: 136nm
Gemiddelde snelheid: 5,6 knopen
Afstand te gaan: 4550nm

Jeroen & Daan

Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...