Doorgaan naar hoofdcontent

Olie koeler

Inmiddels zijn we alweer een tijdje terug in Lombok. We zijn terug gevaren via een tussenstop in Lembongan. Daan lag in water om een goede plek te vinden om te ankeren, maar helaas vonden we die niet. Wel kwamen er zo maar 3 grote dolfijnen langs zwemmen. Ze keken Daan in de ogen en waren daarna weer snel weg. Ze zullen wel hebben gedacht, wat voor rare vis is dit nou weer. Een mooie ervaring helaas duurden het maar 10 seconden. Na goed zoeken zat er niks anders op om een mooring te pakken. Er was teveel koraal en anders zouden we dat kapot gaan maken. De mooring was gratis, maar we moesten wel op tijd weer gaan. Tour bootje gebruiken deze moorings voor dag tripjes.

In Lombok zijn we weer druk bezig geweest met het afwerken van de kluslijst. Wat we als eerst gingen doen? De nieuwe olie koeler installeren. Dit was ondertussen allemaal aangekomen in marina Del Rey. Fijn alles was er! Eenmaal geïnstalleerd, waren we al snel niet zo heel blij meer. Hij lekte op een stuk waar we niks aan konden doen. Er zat een klein barstje in het metaal. Niks aan te doen dus, gewoon Ali baba meuk. We moesten dit toch opgelost krijgen. Dus gingen we met ze tweeën op de scooter naar Mataram. Dit is de hoofdstad van Lombok en is ongeveer 2 uur rijden vanaf hier. Daar kunnen we dit hopelijk wel fixen. Aangekomen bij de 3de shop op aanrader van de lokale mensen. Hier hadden ze zeker wat we nodig hadden. Ze maakten dus ook twee mooie nieuwe tule's voor ons. Vakmanschap slijpen, lassen en dat allemaal op teenslippers en geen veiligheid brillen of iets dergelijks.

Terug op de boot lekte er een van de nieuwe tule's helaas. Gelukkig was een van de tule's die we besteld hadden wel goed. Zo kon die dus wel geïnstalleerd worden zonder dat die lekte. Dat scheelt ons toch zeker duizend euro. De originele oliekoeler was minimaal 1000 euro en nu zijn we voor 200 euro klaar. Nu maar hopen dat we hem niet hoeven te gebruiken. Dat betekent dat we een mooi windje hebben om te zeilen.

De boot begint er stukje bij stukje meer klaar voor te worden. De grote oversteek naar Zuid Afrika. De belangrijkste dingen die nu nog gedaan moeten worden zijn het paaltje en de noodzakelijke dingen voor een oversteek zoals boodschappen en het schoonmaken van het onderwaterschip.

Jeroen & Daan

Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...