Doorgaan naar hoofdcontent

Terug naar het klusleven en niet meer alleen.

Even anders dan normaal: deze keer een week in één post, omdat er de afgelopen dagen niet veel bijzonders is gebeurd.

Na het vertrek van Annelies besloot ik de kluslijst weer op te pakken, maar eerlijk gezegd begon ik rustig. Op 30 november deed ik weinig meer dan wat administratie en het afronden van de laatste dingen voor de levering van de Challenger T-shirts. De avond maakte ik nog wel even speciaal met een borrelplank in “Annelies-stijl”, want er lagen nog wat lekkere dingen in de koelkast.

De volgende dag, op 1 december, stond in het teken van de nieuwe dinghy, mogelijk gemaakt door jullie support! Ik paste de hoes van het oude bootje aan zodat die op de nieuwe Big Duck past. Het resultaat? Een bootje dat er oud en geleefd uitziet – hopelijk onaantrekkelijk genoeg om niet gestolen te worden. De hoes beschermt het bootje ook tegen de zon, en ik zette de ophangpunten van het oude bootje over. Zo kan de nieuwe dinghy veilig omhoog worden gehesen tijdens de nacht.


Op 2 december repareerde ik de douchepomp, die normaal het water van de douchevloer wegpompt. Een contactpuntje van een van de koolborstels was gebroken. gelukkig met een beetje creativiteit en een soldeerbout kom je heel ver.

De klus van de dag was daarmee geklaard. Het is hier bloedheet, dus ik probeer mezelf aan mijn afspraak te houden: één klus per dag om het draaglijk te houden.


3 december werd een echte wasdag. Ik draaide drie wassen bij de Darwin Sailing Club, een groot voordeel van het tijdelijke lidmaatschap. Het was een hele sauna in het washok – stel je ruim 30 graden buiten voor, met een plat dak en geen ramen binnen. Gelukkig kon ik daarna lekker douchen en wat blogposts bijwerken met een koud biertje bij de club. De avond verliep wat anders; door de golven moest ik tot laat wachten voordat ik veilig mijn bootje te water kon laten. Rond 23:00 hing ik de nog klamme was op de boot en maakte ik een snelle maaltijd: soep met brood. Toch nog een productieve dag afgesloten!


De volgende dag, op 4 december, begon met opruimen en het up-to-date maken van de kluslijst. In de middag ging ik mee zeilen op een unieke boot: een zelfgebouwde aluminium catamaran, ooit een recordhouder in de lokale zeilraces. Met zes mensen aan boord zeilden we op deze snelle open catamaran. Hoewel moderne performance-catamarans sneller zijn, was het een geweldige ervaring om te zien hoe deze oude racekat nog steeds indruk maakt.

5 december was een rustige dag. De hitte was behoorlijk drukkend, dus ik hield me vooral bezig met huishoudelijke taken. De boot was na vandaag weer redelijk netjes en zo kon ik ook de watermaker aan zetten. Geen spannende avonturen, maar wel lekker om alles weer netjes te hebben.


Op 6 december stond er weer een klus op de planning: het verplaatsen van de inlaat op de watertank van de watermaker. De watertank kwam namelijk vaak onder druk te staan tijdens het water maken, iets wat echt niet wenselijk is. Het werd een pittige klus en viel flink tegen, maar om 20:00 was alles eindelijk klaar en opgeruimd. Zo kon ik de avond nog even chillen en wat eten. 

Daan stond later die nacht op het strand klaar om opgehaald te worden.

Met de nieuwe dinghy haalde ik hem op. Wat een luxe voor Daan om opgehaald te worden met een bootje dat niet lekt! Aan boord dronken we samen nog twee biertjes en deelden we een kleine borrelplank. Daan had onderweg namelijk niks gegeten, dus het was een perfecte snack. Zo sloten we de dag goed af en konden we samen weer vooruitkijken naar nieuwe avonturen!


Daan & Jeroen







Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...