Doorgaan naar hoofdcontent

sleutelen met kerst

Wat is er nu leuker dan op 2e kerst dag de motor van de boot uit elkaar te slopen? om het nog leuker te maken doen we dit natuurlijk terwijl we over zee zeilen. Tja het zit niet echt mee op de Mighty Challenger de laatste weken…

De ochtend was relax, we vaarde heerlijk maar het was wel wat te ruig om aan het project motor te beginnen. Naja mijlen maken onder zeil is ook helemaal prima, dus zo zeilde we de ochtend heerlijk door.

Rond de middag werd Daan wakker en hadden we lunch met een stuk van de Harry potter film erbij. Helemaal niet slecht. Het was zelfs zo relax dat de luikjes van jeroen helemaal dicht vielen.

Hij werd wakker omdat er actie was, een dikke bui met wat extra wind. De extra wind hield wel een minuut of 3 aan en toen ging die uit. balen maar het regende wel zo hard dat er een douche werd genomen aan dek. Na de regen was de wind niet meer zo sterk en we besloten aan project olie koeler te beginnen.

De missie duurde iets langer dan we hadden gepland maar net voor het donker draaide alles weer en nu kunnen we dus de motor weer gebruiken. De Olie koeler doet even niet meer mee, maar dat is dan maar zo. Die schijnt toch alleen maar nodig te zijn boven de 2200 toeren en dat varen we eigenlijk nooit.

Wat fijn dat de motor weer kan draaien en wat kut dat we steeds weer pech hebben. Ik zal in ieder geval niet meer hard op spreken over een volgende boot, voor het geval dat ze mee luistert.

Daan maakte savonds na het opruimen van de zooi nog een lekkere groene curry. We doen het weer erg goed met eten. Dat als alles behalve ellende tijdens deze tocht.

Ivm het weer lijkt het erop dat we niet voor het nieuwe jaar in indo aan komen. naja daar is even niks aan te veranderen. We hopen dat de rest van de tocht zonder problemen gaat verlopen.

Daan & Jeroen

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...