Doorgaan naar hoofdcontent

De wind draait maar niet

Vandaag was het niet nodig om de motor te gebruiken, genoeg wind! Helaas nog steeds laveren dus lekker tegen de golven in beuken. Hierdoor maken we niet al te veel mijlen elke dag.

De meeste dagen varen we wel rond de 100 mijl maar we maken dan maar rond de 60 mijlen richting Lombok. Niet echt motiverend zeilen. Het weer bericht is een beetje het zelfde als onderweg naar Paas eiland. Elke dag voorspeld die dat we morgen de wind gaat draaien. Tja maar dat blijft maar niet gebeuren.

We hebben wel lekker gezeild en zelfs nog een dubbel rif gezet voor de nacht. Het ging namelijk wel erg hard en lomp. Niet waar onze grote genua voor gemaakt is… Dus reven maar. Het zal je verbazen dat je eigenlijk bijna niks kwa snelheid inlevert maar het comfort word wel een stuk groter en de boot krijgt minder op zijn donder. Dit geld natuurlijk alleen als het echt zo hard waait dat het ook nodig is om te reven.

Smiddags deden Daan en ik voor het eerst in tijden weer eens het spelletje port royal. We kwamen toch weer tot de conclusie dat we dit eigenlijk veel te goed kennen. We zaten zo weer in het spel en Daan won dit keer.

we aten lekker pittig. een van de pittigste sausjes die je in de supermarkt kon kopen. Dit vond vooral Jeroen erg lekker. Daan vond er te weinig smaak aan zitten maar vond het vooral pittig.

Morgen draait hopelijk de wind. Naja we zien wel of dit dan ook echt gaan gebeuren.

Daan & Jeroen

Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...