Doorgaan naar hoofdcontent

Resort eiland



Iedereen was weer vroeg wakker. Daan had gister nog getwijfeld om een wekker te zetten voor een voetbalwedstrijd van Ajax. Hij besloot het niet te doen, want hij luisterde naar zijn lichaam en die heeft slaap nodig. Tot zijn verbazing werd die precies uit zichzelf om 06:30 wakker. Precies het tijdstip van de aftrap. Zo kon die mooi weer is een keer een potje voetbal kijken.


Jeroen was ook al wakker die is de afgelopen twee dagen druk bezig met het uitkiezen van zijn nieuwe boot. Het gaat de hele dag door. “ja bij deze boot moet ik dit doen” “deze boot is toch echt wel beter” “hier moet de buiskap anders” “deze boot is het” “nee toch deze” enzovoort enzovoort. Daan heeft het gewoon geblokkeerd en reageert niet meer. Justin vind het wel leuk dus bemoeit zich er af en toe mee.


We hebben nog even wat boodschapjes gehaald. Langs de bakker gegaan en onze gas fles afgegeven bij de marina. Die gaan onze gasfles vullen voor ons. We komen hier weer terug om Justin af te zetten bij het vliegveld. Dan kunnen we direct onze gevulde gas tank weer ophalen. 


Rond 11:00 gooiden we de Challenger los van de mooring en vaarde naar een nieuw eiland, Malolo. Om er te komen hebben we ongeveer 1,5 uur hoog aan de wind moeten varen. Daan stuurde de boot, Justin navigeerde en Jeroen trimde de zeilen. Je zou bijna zeggen dat we aan het racen waren, maar dit was niet het geval. Je zou het race cruisen kunnen noemen. Met een bakje koffie en koekje in je hand zo snel mogelijk proberen te varen.


Er lagen zeker wel 50 boten in de baai. Toch was er genoeg ruimte om op een mooi plekje te gaan liggen. Jeroen en Justin zijn direct bij aankomst 16:00 een uurtje gaan snorkelen. Daan paste op de watermaker en is informatie op gaan zoeken over Fiji. Vooral waar de beginners surf plekken zijn. Dit blijkt op een uurtje van ons vandaan te liggen. Nadat Jeroen en Justin weer aan boord waren zijn we vrij wel direct naar het resort te gaan. Het blijkt dus dat je hier voor een klein bedrag lid kan worden van de yacht club. Als je hier lid van bent mag je gebruik maken van alle faciliteiten van het resort. Voor de kapitein zijn de kosten 5 euro en voor elk crew lid 10 euro. Dat is nog is ff een luxe!


Op het resort zijn Jeroen en Justin direct de bar in gedoken om een biertje te drinken. Daan is eerst een stuk gaan hardlopen en heeft het resort verkend. Dit is echt wel een luxe plekje hoor. Tijdens zijn hardloop sessie is die per ongelijk beland in een bruiloft. Er stonden blijkbaar wel 10 bordjes met private, maar die had die over het hoofd gezien. Grappig wel en het was verder ook geen probleem. Helaas heeft die niet een glas champagne kunnen mee drinken. 


Na een paar biertjes bij het barretje zijn we terug gegaan naar de Challenger. Met als avond eten brood met ossenstaart soep als voorafje en de restje lasagne als hoofdgerecht. Die hadden we in de  omnia opgewarmd. Dit werkte echt perfect en dat scheelt natuurlijk ook een boel gas. Morgen willen we naar het surf eilandje hier verder op. Om vervolgens of door te zeilen naar een volgend eiland en anders terug te gaan naar deze ankerplek.


Jeroen, Justin & Daan

Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...