Doorgaan naar hoofdcontent

Over de helft!

Ja hoor we zijn over de helft!! en dat binnen 10 dagen! Dat allemaal terwijl we ook nog door de doldrums zijn heen gezeild. Het moet niet gekker worden. Bij vertrek stonden er 2780 mijlen voor de boeg. Deze middag om 12 uur waren dat er nog maar 1367. We hadden allemaal nooit durven dromen dat we op dan 10 al zo ver zouden zijn. De boot gedraagt zich uitstekend en de mijlen schieten onder onze kiel door. Zeker nu dat de wind wat gedraaid is en de golven wat langer zijn geworden. We varen sinds het einde van de ochtend met een rif minder in het grootzeil.

Halverwege is natuurlijke reden voor een feestje. Helaas geen dansende dames op de tafel of liters koud bier in een hippe beach club, maar wel een feestje op ons bord. We waren als kinderen zo blij dat de omstandigheden het toe lieten om veilig pannenkoeken te bakken. Dit was nog steeds een flinke uitdaging, maar er is maar 1 pannenkoek mislukt. Dat was natuurlijk de eerste. De rest van het beslag in netjes de pan ingegaan en daar ook gebleven. Dat is maar goed ook, want de bakker bleek vandaag gesloten te zijn.
We hebben met zijn 3e heerlijk gesmuld van pannenkoeken met kaas, stroop en poedersuiker. Na goed inkopen op Curaçao is dit nog steeds echte Nederlandse stroop.

De rest van de dag taken bestonden uit douchen, proberen vis te vangen (niet gelukt), stomme spelletjes Jeroen zijn telefoon spelen, muziek luisteren en vooral veel lezen. Er is een heuse strijd gaande met top scores op een van de spelletjes. We proberen elke dag elkaars top score's te verbreken. Er zijn verschillende mini games, en er is nog niet een overduidelijke winnaar. Owja er was natuurlijk ook nog tijd voor een dutje.

We hebben vandaag geen bericht ontvangen van onze buddyboot. We kijken altijd erg uit naar deze berichtjes om te kijken of we inlopen. De is de eerste keer dat we geen bericht ontvangen. Eerder zijn er wel wat berichten van ons een dag later aangekomen. We maken ons iets wat zorgen, maar hopelijk is geen bericht, goed bericht en hebben we morgen 2 mailtjes.

Als avond maal hadden we ook feest. Op Aruba hadden we een afscheid cadeautje van Akko en Liza gehad. Dit was een grote pot stoofvlees wat ze zelf hadden ingemaakt. We hadden beloofd dit op een speciaal moment te eten en vandaag was de dag. Halverwege de eerste tocht op de stille oceaan, terwijl we ruim 7 knopen over de golven glijden.
We hebben dit stoofvlees samen met verse aardappels en sperziebonen uit blik gegeten. Wat hebben we kunnen smullen. Misschien kwa eten wel de beste dag van de overtocht

nog even de cijfers:
Dag afstand: 153 Nm
Onze haren bijna dubbel zo lang
Gemiddelde snelheid: 6.4 knopen
Afstand te gaan: 1367 Nm

Morgen gaat de bakkerij weer open en worden er misschien wel brownies gebakken. Dat word weer flink smullen geblazen. De wind gaat er morgen gedurende de dag een beetje af, als de voorspellingen juist zijn… We hopen hierdoor nog comfortabeler te zeilen en waarschijnlijk het volledige grootzeil weer te hijsen.

Ollie's Engels Corner

Today has been a day of celebration as we pass halfway to Rapa Nui, after only 10 days at sea. In true Dutch fashion to mark the occasion we must consume our own bodyweight in sugar, which this morning was taken as pancakes with stroop, cheese and poedersuiker. The weather gods were kind enough to ease the wind and sea, with the boat flat enough for Jeroen to make the pancakes without the batter ending up all in one side of the pan. This must have been one of the most swear-free pancaking frying sessions in passage making history.

Our food indulgence continued into this evening with a special dinner of stew meat, potatoes and beans. A proper simple boat meal, delicious and nourishing. All were content.

As we go into the second half of the journey the wind is starting to come round to the beam, with the waves following suit and making the motion of the boat much smoother. What were before liquid walls advancing relentlessly on the bow, are lengthened into manageable slopes. Challenger is reacting by gracefully riding up and down the oncoming sea without smashing her nose so hard into the water. The reward for this is a much more restful sleep, and a steady increase in speed - a regular 7.5kts right now. Challenger is moving.

Daan, Ollie & Jeroen

Reacties

  1. Gefeliciteerd mannen met deze snelle eerste helft 👍🏻⛵️

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...