Doorgaan naar hoofdcontent

Onstuimige nacht

Het was weer alles behalve een comfortable nacht. Van windstil tot max 26 knopen. Alles behalve ideale zeil omstandigheden. We hadden 1 rif in het grootzeil en de koers was bijna halve wind. We konden dus veel wind hebben. Daarbij kwam ook nog een het voordeel dat we lekker opschoten. Behalve toen we helemaal stil lagen zonder wind. De langste windstille periode was natuurlijk midden in de nacht, tijdens de wacht van Daan. De rest van de bemanning was ook direct wakker omdat de giek heen en weer sloeg om de golven. Na het zetten van een preventer, hield dat op. Zo dommelde Jeroen en Ollie weer in slaap. Gelukkig kwam de wind hierna weer terug en vervolgde we onze reis naar Rapa Nui. Zo zijn de wachten alles behalve saaie maar de nacht rust lijd er wel iets onder.
We hopen hierdoor ook dat we vannacht een mooi constant windje hebben. We hebben momenteel een dubbel riff in het grootzeil zitten in zeilen met 6.7 knopen gemiddeld sinds het middag uur.

De lunch was een uitdaging, alles vloog weer eens over tafel. Daan was onze keeper en zo bleef het meeste op de tafel. Gelukkig maakte het verse brood en de zelf gemaakte eiersalade van Ollie veel goed. Na de lunch hebben we het 2e rif in het gootzeil gezet. Het was misschien handig geweest omdat voor het eten te doen. Tja de afwas was zo wel een stuk makkelijker te doen.

De rest van de middag gebeurde er niet veel bijzonders. Er werd gelezen, geschaakt, gesnoept, spelletjes gespeeld op de telefoon en veel gelezen. Daan heeft trouwens wel voor het eerst van Ollie gewonnen met schaken. Jeroen is bezig met het bedenken van de "ideale" boot. De Challenger versie 2.0 of misschien is een aanpassing van de huidige Challenger wel een oplossing.

De cijfers om 12:00 UTC-5:
Gevaren afstand: 158 Nm, gemiddelde snelheid 6.6 knopen, afstand te gaan tot Paaseiland: 926 Nm.

Ons dag gemiddelde deze gehele overstek ligt op 149 mijl per dag, dat is gewoon 6.2 knopen gemiddeld. Al een beste prestatie, zeker met het passeren van de doldrums erbij. Als we dit kunnen volhouden zijn we binnen 6 dagen op Paaseiland.

Morgen hebben we geen speciale activiteiten op het programma staan.

Ollie's Engels Corner

Another squally night turned into a windy day here in the Pacific. Gusts up to 26 kts have been whipping up some playful seas, turning lunch into something between a picnic and a three man juggling show. As we feel the boat crest the top of a particularly steep wave we brace mid-chew to catch the collection of condiments that make up the kaleidoscope of our midday meal. Peanut butter tries to free itself from the confines of the jar and egg mayonaise defies gravity for split second, making a bid for the floor or the bunk as Daan scrambles to spread his arms over the table, like a goal keeper one-on-one with a break away attacker, the last line of defence in the final minute of the Keeping-the-Jam-Off-the-Bed-Cup. Now the bread knife makes an attempt on Ollie's life and Jeroen, one hand firmly on the fresh loaf, uses the other to grab the blade before it slides into his lap gutting him in place. It's probably time to reef.

In other news, Daan gets his first chess victory, Jeroen continues designing Challenger Mk II, Ollie awaits the tug of the fishing line and we are all still bald.

Daan, Ollie & Jeroen

Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...