Doorgaan naar hoofdcontent

Nieuwe gas kabel

 De ochtend begon goed, na het ontbijt zijn Ollie en Jeroen naar de wal gegaan om een nieuwe gas kabel te vinden. Dit ging zeer voorspoedig. De 2e winkel had ze gewoon op vooraard liggen. Dit hield in dat we met een beetje mazzel voor de middag alles weer werkende zouden hebben. 

Zo gezegd zo gedaan, de gas kabel was voor de middag geïnstalleerd en getest. Daarna was het tijd om een scheur in het zonnescherm te repareren. Gelukkig was het maar een klein gaatje en hebben we nog voldoende van deze stof aan boord. De naaimachine is toch wel een van de beste aankopen voor vertrek geweest op deze reis. 

Voordat de boot opgeruimd kon worden was het tijd om eindelijk het zonnepaneel in de railing te hangen. mooi is het niet, maar het is wel heel erg praktisch. zo hebben we net even meer opbrengst door de zon om elektrisch te kunnen koken en wat vaker de watermaker te kunnen te draaien. Dat is wel nodig nu we met zijn 3e zijn. 

Tegen het einde van de middag zijn we vertrokken naar Tobago, zodat we daar morgen nog even het onderwaterschip kunnen schrobben. Voordat we geheel uit de baai waren vertrokken hebben we nog wat mooie foto’s van de boot gemaakt. Daan in de dinghy om fotos te maken en ollie en jeroen deden een paar keer heen en weer varen. Het zijn echt hele mooie fotos geworden. 

Net voor het donker lieten we ons anker vallen naast de Senang, de andere Nederlandse boot waar we mee naar paas eiland varen. Ollie en Jeroen waren het team om te ankeren dit keer. Daan was redelijk op geknapt en heeft zelfs weer een beetje eetlust. Hij maakte dan ook een overheerlijke groene curry. 

morgen schrobben en de dingy opruimen. vertrekken kan pas laat in de avond ivm de wind. het vertrek zal dus pas overmorgen worden.

Ollie, Daan & Jeroen






Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...