Doorgaan naar hoofdcontent

GPS in de war

Vandaag geen records of dikke vissen maar wel een grote mijlpaal voor de Challenger! Afgelopen nacht om 03:00 UTC-5 hebben we de 10.000 nautische mijlen gehaald. Dat is wel 18.520 kilometer! Echt wel veel… maar dit is pas 1/4 van de totale afstand die we willen afleggen. Niet gevreesd, die laatste 3/4 doen we wel in een iets sneller tempo dan het eerste kwart ;)
De GPS die onze Trip bij houd, was wel helemaal in de war… Die ging niet verder dan 10.000 dus moesten we deze resetten. Helaas is daarmee ook de gemiddelde snelheid weg van de eerste 10.000 mijlen. Deze hebben we natuurlijk wel opgeschreven en was 5.3 knopen. De uitdaging is nu natuurlijk om deze hoger te maken bij de 2e 10.000 mijl.

Voor de rest hebben we niet veel bijzondere gebeurtenissen. Naja Ollie heeft een gigantisch mooi spektakel gehad afgelopen nacht met dolfijnen en de lichtgevende algen. Dit is een van de meest magische schouwspellen die op de oceaan kan hebben.
In ochtend hebben we nog 2 uurtjes water gemaakt en hiervoor moest de boot wat platter liggen. Een mooie gelegenheid om ons grootzeil wat aan te passen. De tell-tails die in het achterlijk geplakt waren zijn allemaal vergaan en afgescheurd. Hierdoor is het trimmen van het grootzeil iets wat lastiger geworden. Nu we de boot wat platter moesten hebben, konden we mooi even het grootzeil naar beneden halen en hier 4 nieuwe tell-tails inplakken. Nu kunnen we dus weer goed zien wat we doen met het aantrekken van de schoot, het onderlijk, de val en de achterstag.

De nummer van vandaag:
afgelegde afstand laatste 24 uur: 151 Nm (iets wat onzeker door de onkunde van de GPS)
Gemiddelde snelheid: 6.3 knopen en om 12:00 hadden we nog 1662 mijl te gaan tot Paaseiland. De zon doet trouwens ook weer goed mee en het lijkt er zo op dat we geen stroom hoeven te draaien met de motor.

Het eten:
's middags een lekker vers tulband brood. met een eitje en een tonijn salade door Daan gemaakt. 's avonds heeft Ollie gekookt en maakte met de tonijn van gisteren een heerlijke maaltijd. de tonijn zal met kool en wortelen in een Teriyaki saus en hiernaast hadden we rijst.

We varen nu de nacht in met een dubbel rif in het grootzeil. Helaas is de wind nog steeds niet geruimd en varen we nog steeds hoog aan de wind. Wie weet gaat dit morgen wel gebeuren.

Ollie's Engelse Corner
Last night I was treated to a bioluminescent light show as a sizeable pod of dolphins wove beautiful patterns all around the boat for an hour, occasionally sending spurts of blue-green sparkles into the air with each breath. A nice reminder of the very special experience we're all having.

The wind is just about behaving, allowing us to make our course of 220* direct for Easter Island, but only close hauled. Cooking, cleaning and general activity is more of a challenge as we constantly thump into oncoming waves, but hopefully the wind will ease a bit with the front that we watched pass over us today. Nevertheless, we had another superb bread for lunch and some tasty teriyaki tuna for dinner. I was hoping to make some tataki but the conditions put a stop to that. We still have 3 lunch sized portions left from yesterday's fish (that's 9 portions from 1 fish!) which will make another tuna salad tomorrow, and all crew will be happy and well nourished aboard SV Challenger.

Daan, Ollie & Jeroen

Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...