Doorgaan naar hoofdcontent

Water geladen

 Er was gisteren zo maar een groot feest gaande hier in Falmouth.

Het bleek de afsluiting van de Falmouth week. Ook weer zeilwedstrijden en veel muziek.

Dus we hebben na ons avondmaal de dekverlichting aan gezet om het bootje in het water te gooien en we zijn maar eens wezen kijken.

Leuke avond/nacht gehad en dus een slome ochtend. Niet eens aan het schap voor de water jerrycans begonnen. Wel alle kabels onder de buiskap vast gezet. Nu is alles onder de buiskap zoals het hoort en ziet het er weer een stuk netter uit.

De havenmeester kwam om 11:30 met zijn bootje langszij en vertelde dat we moesten betalen als we bleven liggen. Maar dat we dan wel gebruik mochten maken van hun faciliteiten. Inclusief het laden van water bij hun bunkerstation.
Hij vroeg hoe lang de boot was, Jeroen zei 12 meter en hij corrigeerde heb met 11.90. Inderdaad 11.90, dit scheelde namelijk 5 pond voor een nachtje ankeren.

Een nachtje ankeren kosten ons 10 pond, maar wel weer water geladen, het afval gedumpt en veel te lang gedoucht.

Na het laden van het water zijn we trouwens net buiten het havengebied gaan liggen. We liggen nu wel 200 meter verder maar nu hoeven we niks te betalen. En de code voor de douche en het hek van de steiger hebben we nu toch al :wink:

Morgen nog maar eens proberen om het schap voor de jerrycans te maken.

Daan & Jeroen

Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...