Doorgaan naar hoofdcontent

Harry Potter voor de vissen

 Nou mensen we kunnen jullie gerust stellen, het leven gaat gewoon door na het eten van een linzen schotel. Het oordeel was: mwahh…

We hebben een zeer rustige nacht gehad, met veel meer snelheid dan we hadden verwacht.
De nacht was helder met duizenden sterren aan de hemel en geen enkel ander schip in de buurt. We zijn nog steeds erg blij met onze zeiltjes aan de buiskap. Hierdoor blijf het erg aangenaam onder de kap en hoeven we geen kou te lijden.
Daan heeft tijdens zijn wacht een aflevering van een serie kunnen kijken. Door de speciale nacht stand op zijn laptop en door de navigatie tablet op schoot te nemen is dit een prima oplossing voor een hele saaie oceaan wacht.

Jeroen kwam een grote oranje boei tegen net na zonsopgang. Hier even bij gekeken, maar het was gelukkig een oude visboer en geen oranje reddingsboei o.i.d. De boot werd op dit moment even door Charlie de derde gestuurd. Dit is onze elektrische stuurautomaat en zoals jullie wel kunnen raden is dit versie nummer 3. Harry, onze windvaan stuurinrichting moest hiervoor even in rust stand worden gezet.
Maar bleek nou, aan het roer van onze Harry hing iets… het was wel een meter of 2 lang maar er kon niet gezien worden wat het was. Eigenlijk heel bijzonder dat Harry nog stuurde en hierdoor niet beïnvloed werd.

Na het passeren van de oranje boei was het tijd om Harry te bevrijden. Door enkele minuten flink te sturen was dit gelukt. Het bleek een stoffen doek te zijn van een paar meter lang. Een leuke inspanning onder het genot het luisterboek van Harry Potter. Naja totdat het oortje overboord besloot te springen… Hij sprong zo uit het oor van Jeroen, tegen Harry, kletterde op dek en verdween met een kleine plons. Nu maar hopen dat de vissen net zo veel van Harry Potter genieten als jeroen dat deed.

In de loop van de ochtend moesten we steeds verder oploeven. Dit betekende de boom moest eruit. Een prima kans voor Daan om te bewijzen dat die heeft opgelet de laatste dagen. Dit bleek zo te zijn, geen gevaarlijke situaties op dek.

We hebben vandaag ook eindelijk het logboek onder uit de kast gevist. Dit kan eigenlijk echt niet, maar beter laat dan nooit. Na goed nadenken en proberen hebben we eindelijk een format bedacht wat handig en nuttig is voor onze boot.
Tijdens al de probeersels van Jeroen had Daan mooi de tijd om het grote vis boek er eens bij te pakken. Hier heeft die de juiste knoop opgezocht om onze vislijn gereed te maken. We hebben niet het stuk aas gekozen waar we haaien mee gaan vangen maar zijn kleine broertje. Het lijkt of deze echt achter zijn lijn aanzwemt. We hebben deze vandaag een uurtje geprobeerd maar niks gevangen.

Om half 5 werd de wind weer eens echt uit gezet. Een grote teleurstelling maar dit was uren later dan voorspeld. Niet klagen en er maar het positieven van inzien. De zeilen naar beneden en ons klaar maken voor een duik. Daarna lekker kunnen douchen met de douch-zak die nog gevuld was in Falmouth. Tijdens het douche niet alleen onszelf maar ook direct de kuip schoon gemaakt.

Que eten hebben we de kip kerrie uit de koelkast gehaald. Geen verassingen dit keer, dit was wel lekker.

Nu ons weer klaarmaken voor de nacht. Morgen hopen we op meer wind maar het lijkt niet veel te worden. Maar wie weet vangen we wel een vis.

Daan & Jeroen

Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...