Doorgaan naar hoofdcontent

De Vierdaagse is er niks bij

We hebben vandaag stad en land afgelopen voor het laatste onderdeeltje voor de watermaker. Dit was helaas stuk gegaan tijdens de montage.

Jammer dat we er zelf zo van overtuigd waren dat de 2e winkel dit onderdeel wel zou hebben. Jammer maar helaas, wel stom van ons want we hadden ondertussen wel hout gekocht. Dit hout is voor het maken van het schap voor de water jerrycans.

Dus van de ene naar de andere winkel zonder resultaat… wel had elke winkel nog 2 adresjes waar we het konden proberen. Toen we bij zo ongeveer onze laatste hoop waren, de laatste meerdere malen getipte winkel/werkplaats, kon ons gelukt niet op.
De oude, dikke, nogal simpel uitziende en volgens ons al zo goed als dode werknemer nam zonder woorden het kapotte onderdeel aan, sjokte naar achter, bleef even weg en kwam weer terug sloffen met nog steeds ons onderdeel in zijn handen.
Wat we zo 1 2 3 niet zagen, was dat hij het afgebroken stuk uit het onderdeel had gehaald en dat we deze dus gewoon weer konden gebruiken. Toen wij hier achter kwamen, was de man al weer naar zijn werkbank gesloft. Gelukkig kregen we nog wel een lach zonder tanden en een fijne dag toegewenst.
En dit allemaal zonder een pond te betalen :moneybag:

Toen de boodschappen nog. Belangrijk is het inslaan van wat verse dingen. Uien, paprika, wortels, brood, sla, vlees enzovoort. Nu komen we de aankomende dagen weer door.
Gelukkig was dit allemaal net gelukt binnen de 4 uur en was ons bootje niet weggesleept.

De watermaker is nu klaar om getest te worden. Er wordt echter geadviseerd om dit te doen waar het zeewater schoon is. Hier in de baai hebben wij er onze twijfels over. Dus hier wachten we nog even mee.

Morgen is het de bedoeling dat we richting het westen zeilen. Waar we willen stoppen zijn we nog niet over uit.

Daan & Jeroen




Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...