Doorgaan naar hoofdcontent

Bijgeslapen

 Vandaag lekker een dagje bijgeslapen. We hebben beide zeker 2 uur extra gepakt.

Afgelopen nacht voordat Jeroen de eerste keer ging slapen hebben we de boom omgezet en zijn we pal voor de wind gaan varen. Dit noemen ze ook wel als een melkmeisje. Dit kon omdat de zee erg rustig was en de wind nog iets was aan getrokken.
Dit hebben we vol kunnen houden tot 16:00. Toen hebben we geprobeerd met 2 genuas te varen. Dit is helaas niet gelukt…. De wind draaide en we konden eigenlijk beter weer op het grootzeil varen.
Waren we te ongeduldig geweest of hadden we het omzetten van de zeilen te lang uitgesteld? Wie zal het zeggen.
Naja de grote genua is 3 keer gehesen en gestreken, de normale genua 2 keer. En we hebben nog een kleine reparatie aan de grote genua gedaan.
Owja en het grootzeil in dus gestreken en weer gehesen. Naja we houden ons lekker bezig zo :wink:

Ontbijt hebben we afzonderlijk gedaan, het pakken van de extra uurtjes slaap ging voor. De lunch was een bakje tomaten soep met brood.
Nu wordt het avond maal voorbereid en dit wordt kip kerrie. We zijn beide erg benieuwd en kunnen ook niet wachten totdat het klaar is :wink:

Voor de rest zijn er geen spannende dingen gebeurd.

Voor de mensen die zich afvragen waarom we een niet rechtstreekse route varen, zullen we een korte uitleg geven. We kunnen 2 keer per dag het weerbericht binnen halen. In dit programma zijn de parameters van de boot ingevuld en kan deze berekenen wat dat de ideale route is. Er wordt dan rekening gehouden met de lengte van de route en de snelheid van de boot in de omstandigheden die voorspeld zijn. Dit veranderd elke dag wel een klein beetje maar zo varen we als het goed is de snelste route.
Het binnen halen van het weerbericht duurt alleen wel een half uur en daarna moet de route nog worden aangepast in de kaart. Dus dit is een goede bezigheidstherapie.

Daan & Jeroen

Reacties

Populaire posts van deze blog

Orkaan op komst!

We liggen nog steeds voor anker bij Terceira, terwijl Gabrielle inmiddels is uitgegroeid tot een heuse orkaan. Volgens het lokale nieuws haalt ze nu categorie 4, maar tegen de tijd dat ze hier in de nacht van donderdag op vrijdag langskomt, zou ze hopelijk afgezwakt zijn naar categorie 1. Dat klinkt iets wat geruststellend, maar omdat de orkaan nog een paar dagen weg is kan er veel veranderen. Voorlopig voorspellen ze nog steeds windstoten van zo’n 130 tot 150 km/u en golven tot tien meter. Niet bepaald het soort weer waarbij je gezellig buiten een kopje koffie drinkt. Het grote voordeel is dat deze baai aan de goede, beschutte kant van het eiland ligt. Iets minder is dat de marina helaas geen optie is. Hier wordt momenteel al druk gewerkt om meerdere boten te verplaatsen. De steigers zijn er niet al te best aan toe en zo hoopt de havenmeester op zo min mogelijk schade. Mooi balen dus. Er liggen eigenlijk twee keuzes voor ons. We kunnen ankeren aan de andere kant van de baai. Dat gaat ...

Zinken

Langzaam maar zeker zinkt elke boot, het is alleen de vraag hoe lang het duurt. Gelukkig is dit met een beetje onderhoud prima te voorkomen of in een meer stressvolle situatie verricht een zeeman met een emmer wonderen. Zoals jullie weten was het de afgelopen dagen nogal onstuimig. Het is nu relatief rustig en dat hebben we nodig na alle klappen die we hebben gemaakt. Alleen al die duizenden liters water die over de boot zijn gegooid hebben zich helaas toch op sommige plekken naar binnen weten te werken. Dus ja, we waren zinkende. Geen stress er werden hier geen wonderen verricht door een zeemanen met een emmers. Zo veel was het gelukkig niet. Er lag ongeveer een liter of 30 in de boot. Dit had zich mooi verzameld in de bilges. Dat was het probleem niet. Met een spons en een emmer is dat zo weer opgelost. De grote vraag was waar is het naar binnen gekomen? Het grote luik voorop de boot heeft het iets gelekt maar de bakskist bakboord achterop is de grote boosdoener. Hierdoor is het ...

Week 1 oversteek Sint Helena naar de Azoren

Deze week staat tussen onze meeste spectaculaire weken uit ons leven. Niet dus…. Er is niet veel gebeurd, maar toch hebben we een hoogtepunt en twee dieptepunten. Laten we met het mindere beginnen om daarna goed af te sluiten. Schavielen dat is een van de grote boosdoeners van het lange afstand varen. Als je een paar uurtjes gaat varen in Nederland kunnen lijnen ook schavielen, maar tijdens z'n lange tocht is het veel extremer. Op Zaterdag ochtend 16/08 rond de klok van 7 zat Jeroen heerlijk buiten een kopje koffie te drinken, totdat die een grote knal hoorde. We vaarde op dit moment met de genua 3 uitgeboomd aan bakbaard, genua 1 uitgeboomd aan stuurboord vliegend gehesen en met het derde rif in het groot zeil tegen het rollen. Genua 1 hadden we vliegend gehesen. Dat betekend dat die niet in de track van het rolreef systeem zit, daar zat de genua 3 in. Doordat het zeil niet in de track zit, beweegt het een stuk meer dan normaal en dat resulteerde in een grote knal en een zeil in h...